Länsimetro on asia, joka on lähes jokaisen huulilla. Viime viikolla suoritettiin ensimmäinen koeajo koko tulevan metrolinjan osuudella, jonka aikana ilmeni sen verran ongelmia, että se jouduttiin keskeyttämään. Suurin syy keskeytykseen oli sähköjärjestelmän häiriöt. Tämän lisäksi koeajon aikana esiintyi muita pienempiä ongelmia. Tarvittavat toimenpiteet ovat nyt käynnissä.
Koeajoja on jo aiemmin vuosina 2016 – 2017 ajettu länsimetron rataosuudella metron asetinlaitteen valmistumiseen liittyen tuhansia tunteja. Myös länsimetron ja Helsingin nykyisen metron alueella yhteisiä koeajoja on aiemmin ajettu yöaikaan. Nyt koeajoissa siirrytään asteittain kohti normaalia käyttöön tulevien aikataulujen mukaista liikennettä.
Länsimetro Oy:n sekä HKL:n tilannakatsauksen mukaan nämä ovat jäljellä olevat tehtävät ennen liikenteen aloittamista:
- Metron käyttöön tarvittavissa järjestelmissä olevien vikojen korjaaminen
- Paloilmoitinjärjestelmän kytkeminen Hätäkeskukseen
- Valvomojärjestelmien siirto HKL:n tuotannon esivaiheen käyttöön
- Aikataulun mukaisen liikenteen kokeilu koko metrolinjan osuudella vähintään kolmen päivän aikana onnistuneesti
- Asemien ja radan ylläpidon tuotannon esivaihe (HKL): Metron toimintavarmuuden ja luotettavuuden varmistaminen ja mahdollisesti havaittavien puutteiden korjaaminen, HKL:n henkilöstön valmiuden kohottaminen
- Yleisöpelastusharjoitukset ennen matkustajaliikenteen alkamista
- Viranomaishyväksynnät matkustajaliikenteen aloittamiseen