Kylmiä, pakkasen puolelle kääntyviä, öitä alkaa vääjäämättä tulla useammin ja useammin, eivätkä päivälämpötilatkaan enää kipua kovin lämpöisiin lukemiin. Kohta on taas käsillä se legendaarinen jokavuotinen hetki, kun talven tulo pääsee yllättämään. Lämpömittari pysyy aamulla sitkeästi pakkasen puolella ja lunta pyryttää – ja autossa on kesärenkaat.
Renkaidenvaihdon voi tehdä myös itse
Renkaiden vaihtopisteet ruuhkautuvat hetkessä sesonkiaikaan, kun kaikki haluavat samaan aikaan saada talvirenkaat ajopelinsä alle. Etenkin äkillisten säämuutosten aikaan voi hyvinkin käydä niin, ettei vapaata renkaanvaihtoaikaa löydykään muutamaan päivään. Kesärenkailla liukastelun riskiä ei kuitenkaan kannata ottaa, joten nopea, edullinen ja kätevä ratkaisu on vaihtaa renkaat itse – renkaidenvaihto ei ole rakettitiedettä.
Sopivilla välineillä ja yksinkertaisia ohjeistuksia noudattamalla kuka tahansa ei-kätevämpikin pystyy vaihtamaan renkaat itse, ilman että tarvitsee olla hommaan vihkiytynyt ammattilainen tai edes puoliammattilainen. Mistä siis löytyy tuo yksinkertainen ohjeistus? Netti on pullollaan erilaisia ”how to” -videoita, joista löytyy vinkkejä joka lähtöön – myös renkaanvaihtoon.
Renkaanvaihto hoituu parhaiten tarkoituksenmukaisten työkalujen ja välineiden avulla. Muutama perusväline riittää ja kun ne on kerran hankittu, niin ovat sitten jatkossa aina valmiina odottamassa seuraavaa käyttökertaa. Näin renkaanvaihto hoituu helposti ja juuri silloin kun itse päättää.
Teiden runsas suolamäärä yllättää
Suolaa käytetään teiden liukkauden torjuntaan aurauksen ohella ja sen perusajatus on ihmishenkien pelastaminen ja liikenteen sujuvuuden parantaminen. Ihmishengelle ei voi laittaa hintaa, mutta suolan haittavaikutuksille voi. Suolan vaikutus autojen ruostumiseen on kaikkein suurin ja moni yllättyykin siitä, kuinka paljon liukkautta torjutaan suolaamalla. Suomessa tiesuolaa käytetään vuosittain lähes 120 000 000 kiloa, joka tekee kymmeniä kiloja autoa kohti. Suolamäärä vastaa noin 12 000 kuorma-autolavallista, joten huonoilla ajokeleillä ei voi olla törmäämättä suola-autoon.
”Nollan tuntumassa sahaava lämpötila sekä kostea ja sateinen keli pitää autojen alustarakenteet märkinä ja suola-autot liikkeellä. Tämä yhdistelmä on pahinta myrkkyä autolle ja saa ruostumisen kiihtymään. Seuraavat kuukaudet ovat kaikkein raskainta aikaa autoille,” kertoo Finikor -ruostesuojausketjun toimitusjohtaja Teemu Suovesi.