Vantaan raitiotiestä ei tule niin pitkää kuin Raide-Jokerista mutta pitempi kuin Kruunusillat-raitiotiestä.
Miten Vantaan kaupunginvaltuuston hyväksymä Vantaan ratikka vertautuu muihin pääkaupunkiseudulla meneillään oleviin raitiotiehankkeisiin?
Raide-Jokerin pikaraitiotien rakennustyöt ovat valmistuneet ja liikennöinti saattaa alkaa vielä vuoden 2023 aikana. Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välisen Raide-Jokerin pituus on 25 kilometriä. Vantaan ratikasta on suunniteltu 19,3 kilometrin pituinen.
Pysäkkipareja Vantaan ratikalle tulee 27, kun Raide-Jokerilla niitä on 34.
Vantaan ratikka päihittää pituudessa Kruunusillat-raitiotien, joka on parhaillaan rakenteilla Helsingissä, ensivaiheessa Laajasalon Yliskylän keskuksen ja Hakaniemen välille.
Kolme siltaa ja Haakoninlahden haara mukaan lukien Kruunusillat-raitiotien yhteispituus on noin 7,7 kilometriä. Tieto on peräisin Kruunusillat-raitiotieyhteyden hankearvioinnin päivityksestä vuodelta 2021. Pysäkkejä Kruunusillat-raitiotie käsittää 12.
Pääkaupunkiseudulla on parhaillaan rakenteilla kolmaskin merkittävä raitiotiehanke. Kalasatamasta Pasilaan -hanke käsittää 4,5 kilometriä uutta linjaraidetta Helsingin itäiseen kantakaupunkiin. Uusia pysäkkejä rakennetaan kahdeksan.
Helsingin seudulle on ehdotettu Vantaan ratikan lisäksi paljon muitakin ratikkahankkeita. Vantaan ratikan rakentaminen alkanee ennen niitä.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Vantaan ratikan rakentaminen alkaa esimerkiksi ennen Helsingin Vihdintien eli Kannelmäen pikaratikan rakentamista.
– Vantaan ratikka toteutetaan muiden Suomen pikaraitiotiehankkeiden tavoin allianssimallilla. Rakennustöiden alkamista edeltää kilpailutusvaihe syksystä 2023 kevääseen 2024, minkä jälkeen rakentaminen voi alkaa. Ratikan liikennöinti alkaa viisivuotisen rakentamis- ja testausvaiheen jälkeen vuonna 2029, tiedotti Vantaan kaupunki valtuuston päätöksen jälkeen.
Jani Jakonen