Miten onnistuu ranskalaiselta tv-kokilta haukivaahdon valmistus?

Suositussa ranskalaisessa tv-ohjelmassa ”Cuisine Impossible” kaksi nuorta huippukokkia kilpailevat toisiaan vastaan mahdottomilta tuntuvissa haasteissa ympäri maailman. Kokit matkustavat heille aiemmin tuntemattomiin kohteisiin, joissa he saavat maistaa paikallisten huippukokkien valmistamia ravintola-annoksia, joista he yrittävät tunnistaa raaka-aineet ja replikoida annokset itse mahdollisimman tarkkaan. Ranskassa perjantaina 7.8. ensi-iltansa saavassa jaksossa kolumbialaislähtöinen, kuuden pariisilaisen ravintolan omistaja Juan Arbelaez matkustaa Suomeen, Inariin, ja hänen kilpakumppaninsa Julien Duboué Martiniquen saarelle.

Inarissa Juan Arbelaez maistelee Vuoden ravintola 2020 –palkinnon napanneen ravintola Aanaarin annoksia ja yrittää valmistaa niitä myös itse.

– Yllättävän hyvin Juan onnistui jäljittelemään meidän annoksia varsinkin ulkonäöllisesti. Kaikkia makuja ei ihan löytynyt, mutta hyvää ruokaa hän valmisti. Alkuperäisissä annoksissa oli poron vasan paahtopaistia, poronverikumpuksia, perunaa ja jäkälää sekä alkuruoassa kuivatusta hauesta tehtyä haukivaahtoa, fenkolia ja marinoitua väinönputkea, keittiömestari Heikki Nikula Inarin Aanaarista kertoo.

Arktinen ruokakulttuuri ja saamelainen ruokakulttuuriperintö tekivät Nikulan mukaan vaikutuksen julkkiskokki Arbelaeziin.

– Hän tykkäsi meidän upeista raaka-aineista ja siitä, että ne tulevat ympäröivästä luonnosta. Juanin mukaan täällä tehdään maailmanluokan ruokaa. Koko Inarin alue ja vierailu oli hänen mielestä upea elämys.

Ohjelman vierailu Suomessa on osa Business Finlandiin kuuluvan, matkailua edistävän Visit Finlandin pr-työtä. Visit Finlandin kautta saapuvien kansainvälisten kuvausryhmien työskentely tuo erittäin hyvää ja laajaa näkyvyyttä koko matkailualueelle.

– Dokumenttituotantojen kautta välittyy alueen aitous ja ainutlaatuisuus, mikä tukee matkailuviestintää ja työtä tunnettuuden laajentamiseksi ja syventämiseksi. Erilaiset sarja- ja filmituotannot puolestaan herättävät katsojissa uteliaisuuden aluetta kohtaan ja inspiroivat heitä tutustumaan tarkemmin alueen tarjontaan. Tuotantojen tuoma näkyvyys yrityksille ja yhteistyö filmikomission kanssa tukee matkailuelinkeinoa taloudellisesti ja lisää palvelutarjonnan tunnettuutta, matkailukoordinaattori Eeva Flinkman Inari-Saariselkä Matkailusta kertoo tyytyväisenä.

Vuonna 2019 Visit Finlandin kansainvälisen mediatyön tuloksena syntyi yhteensä 4 078 artikkelia* yli 2 000 eri mediassa. Artikkelit tavoittivat 10 miljardia silmäparia ja niiden julkisuusarvo oli 52 miljoonaa euroa. Koronaviruksen vaikutus ei näy vielä 2019 luvuissa.

– Meillä on Visit Finlandin pr-työssä käytössä koko kirjo keinoja edistää Suomen tunnettuutta matkailukohteena – jutut perinteisissä medioissa, vaikuttajien kautta saatava näkyvyys sosiaalisen median kanavissa ja useita onnistuneita tv-tuotantoja, kuten esimerkiksi tämä Cuisine Impossible, Britannian Channel 5:llä kesäkuussa nähty “The World’s Most Scenic Railway Journeys” -ohjelma, jossa matkataan Helsingistä Kemijärvelle ja Netflixillä toukokuussa ensi-iltansa saanut “Restaurants on the Edge” -jakso, jossa on esillä Ruissalon Maininki -ravintola ja Turun alue. Näin tavoitamme mahdollisimman kattavasti määrittelemämme matkailijayleisöt avainmarkkinoillamme. Valitsevassa tilanteessa näkyvyys auttaa pitämään Suomen matkailijoiden mielissä, kun taas on sopiva aika tehdä lomasuunnitelmia Suomeen, kertoo kansainvälisestä mediasta ja PR:stä vastaava Hetta Huittinen Business Finlandilta.

JAA