Teekkarijäynäkö? Pysäkkimerkkeihin ilmestyi karamellirasiat!

Moni HSL:n matkustaja on ihmetellyt salaperäisiä, karamellirasian näköisiä laatikoita, joita on ilmestynyt pysäkkikilpiin sekä busseihin ja ratikoihin. Kyseessä ei ole Otaniemen teekkareiden syyslukukauden ensimmäinen luova pila, vaan digitaaliset bluetooth-majakat, jotka mahdollistavat sen, että sinulle voidaan jatkossa tarjota matkan varrella puhelimeesi monenlaisia reaaliaikaisia palveluita.

HSL:n majakoiden tehtävänä on yhdistää joukkoliikenteen käyttäjän älypuhelin langattomalla bluetooth -yhteydellä johonkin sovellukseen, jonka hän on puhelimeensa ladannut. Esimerkiksi niin, että jos odotat bussia, ja olet ladannut puhelimeesi HSL:n tutkimussovelluksen, voit jatkossa saada kännykkääsi kysymyksiä, jotka koskevat juuri kyseistä pysäkkiä tai käyttämääsi reittiä.

Voit tulevaisuudessa saada majakoita hyödyntävän tekniikan avulla puhelimeesi ilmoituksen, jos usein käyttämäsi vuoro on myöhässä. Majakat voivat myös auttaa matkustajalaskentojen tekemisessä sekä joukkoliikenteen käyttäjien liikkumistottumusten selvittämisessä.

Myös muut tahot voivat käyttää majakoita hyödyksi omissa sovelluksissaan. Niin ravintolat, kuntosalit kuin kukkakaupatkin voivat mainostaa tarjontaansa omien sovellustensa käyttäjille, kun nämä matkustavat liikkeen ohi.

Jos joku on huolestunut siitä, että majakat ovat uhka yksityisyyden suojalle, HSL:n kehitysasiantuntija Akseli Wiik tyynnyttelee.

”Majakat ovat täysin passiivisia, eivätkä ne kerää matkustajista mitään tietoja”, Wiik sanoo. ”Toinen asia on se, mitä tietoja majakoita hyödyntävät sovellukset käyttäjistään keräävät. Puhelimen käyttäjä tekee päätöksen siitä, millaisia tietoja hän on valmis itsestään luovuttamaan, kun hän hylkää tai hyväksyy sovellusten ehdot niitä ladatessaan.”

HSL on toistaiseksi asentanut majakoita yhteensä noin 1 700 bussi- ja raitiovaunupysäkille sekä busseihin ja raitiovaunuihin. ”Majakoita on tulossa myös metroasemille. Majakoiden sijoittaminen maan alle pitää kuitenkin suunnitella tarkkaan. Metroasemat ovat isoja alueita, jotka on katettava monella majakalla siinä missä bussipysäkille riittää yksi laite”, Wiik sanoo.

JAA