Vantaan raitiotie joko pitkään tunneliin tai kiertoreitille Tikkurilassa

Vantaan kaupunki on suunnitellut Vantaan pikaraitiotien linjauksen Tikkurilan keskustassa. Mikäli raitiotie toteutuu, raitiovaunu kulkee entistä satamaradan pohjaa Väritehtaankadun vieressä ja alittaa pääjunaradan, Tikkurilan aseman ja Dixin rakennuksen uudessa tunnelissa.

Betonitunneli olisi erittäin pitkä, sillä Tikkurilan asemakeskuksen jälkeen tunneli jatkuisi Ratakujan, Kirjastopuiston ja Vantaanaukion alitse ja nousisi maanpinnalle vasta Kielotien kohdalla.

Kieltotiellä raitiotie jatkuu Tikkurilantien risteykseen, jossa se kääntyy länteen kohti Viertolaa.

Tunnelin rakentaminen saattaa kuitenkin osoittautua niin haastavaksi ja kalliiksi, että Vantaan kaupungilla on myös vararatkaisu. Sen mukaan raitiotie voi kiertää Valkoisenlähteentien kautta ja edetä sieltä Kielotielle. Valkoisenlähteentiellä on jo valmiina junaradan alittava tunneli.

Valkoisenlähteentien reitti olisi kuitenkin hitaampi ja pysäkit olisivat melko kaukana Tikkurilan juna-asemasta ja bussiterminaalista.

Reittivaihtoehtojen tarkastelussa on ollut mukana kaikkiaan neljä vaihtoehtoa. Ratatien ja Unikkotien vaihtoehdotkin edellyttäisivät uuden tunnelin rakentamista junaradan alitse.

Vantaan pikaraitiotien koko reittinä on: Helsingin Mellunmäki – Hakunila – Tikkurila – Aviapolis. Näillä näkymin raitiotie rakennettaisiin niin, että se valmistuisi vuonna 2030.