Myös bussiliikenne turvattava Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelussa

Läntisen Helsingin raitiotieverkosto laajenee tällä vuosikymmenellä, ja rakentamisen myötä yhä suurempi osa Helsingistä on saavutettavissa raiteita pitkin. Helsingin kaupungin laatima Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma sisältää yhteensä kahdeksan kilometriä uutta raitiotietä muun muassa kaupunkibulevardiksi muutettavalle Vihdintielle, Huopalahdentielle, Topeliuksenkadulle, Runeberginkadulle ja Fredrikinkadulle. Suunnitelma mahdollistaa myös uuden pikaraitiotieyhteyden Huopalahdentietä, Vihdintietä ja Kaupintietä pitkin Kannelmäkeen.

Yleissuunnitelman rataverkosto tekee Helsingistä entistä vahvemmin raideliikenteen verkostokaupungin, ja lisäksi uudet raitiovaunuyhteydet parantavat monin paikoin joukkoliikenteen saavutettavuutta, kapasiteettia ja palvelutasoa. Yleissuunnitelmassa esitetyt ratkaisut myös mahdollistavat uudelle Vihdintien pikaratikkalinjalle riittävän korkean palvelutason ja nopeuden.

HSL kannattaa Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelun jatkamista yleissuunnitelman mukaisesti mutta edellyttää, että suunnitelmassa otetaan nykyistä paremmin huomioon myös bussiliikenne. Esimerkiksi Haagan liikenneympyrän kautta ajaa Vihdintien ja runkolinjan 550 korvaavien pikaratikoiden lisäksi myös paljon käytettyjä bussilinjoja. Vaihdot eri liikennemuotojen välillä on järjestettävä sujuviksi.

Niillä suunnittelualueen bussilinjoilla, joita raitioyhteydet eivät korvaa, tehdään normaalitilanteessa 70 000 nousua arkipäivässä. Määrän odotetaan kasvavan, kun myös kaupunki kasvaa. Tästä syystä myös bussiliikenteen edellytysten turvaaminen on tärkeää, jotta joukkoliikenteen palvelutaso säilyy kokonaisuudessaan.

Nyt tehtävät katuympäristön ratkaisut määrittelevät, millaista joukkoliikennettä alueella voidaan tulevaisuudessa järjestää. Ratikka-, pikaratikka- ja bussilinjat suunnitellaan näiden reunaehtojen mukaan. HSL aikoo käynnistää Länsi-Helsingin uuden raitiolinjaston suunnittelun vuoden 2020 aikana.