Joukkoliikenteen seuraava iso linjastouudistus herättää jo huolta

Helsingissä ryhdytään suunnittelemaan seuraavaa suurta joukkoliikenteen linjastouudistusta.

HSL-kuntayhtymä ottaa tarkasteluun poikittaislinjat 51, 52, 56, 57 ja 552.

Suunnittelutyön alkaminen on herättänyt jo muutamassa viikossa valtavasti kiinnostusta. HSL julkaisi nettiblogissaan tiedon Helsingin poikittaisyhteyksien kehittämisestä 7. syyskuuta ja 20. syyskuuta mennessä blogiin oli ilmestynyt 50 kommenttia.

Esimerkiksi bussilinjan 52 kohtalo herättää palautetta.

-Linja 52 pitäisi suoristaa, ettei se tekisi turhia lenkkejä Munkkivuoressa tai Haagassa, kommentoi yksi nettikeskustelija.

-En suoristaisi linjan 52 reittiä Munkinseudulla, sillä Ulvilantien perukoilta ja Talinrannasta on pitkä matka Huopalahdentien varteen, toinen keskustelija kirjoittaa.

Kolmas kaupunkilainen toivoo, että bussi 52 pidettäisiin mahdollisimman ennallaan, koska reitti on nykyisellään niin erinomaisen kattava.

-Mutta vuorovälin lyhentämisen mahdollisuus tulisi kartoittaa mahdollisimman tarkasti. Toinen vaihtoehto olisi pyrkiä parantamaan aikataulussa pysymistä jollakin toisella keinolla.

Huolestuneita ollaan myös siitä, mitä muutoksia linjalle 57 kaavaillaan. Vuorovälejä ei pitäisi ainakaan harventaa.

-Linja 57 toimii kohtuullisen hyvin, mutta ruuhka-aikojen ulkopuolella vuoroväli saisi olla tiheämpi. Kuljen työmatka yleensä ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin 20 minuutin vuorovälin takia linja on välillä hankala käyttää vaikka matka sinänsä on lyhyt.

HSL:n mukaan linjastouudistuksen suunnittelutyössä tarkastellaan poikittaislinjojen reittejä, vuorotarjontaa ja liikennöintiaikoja. HSL:n tavoitteena on tarjota tiheämpiä ja sujuvampia yhteyksiä. Toisaalta joidenkin matkat voivat muuttua vaihdollisiksi.

HSL:n tavoitteena on, että suunnittelutyö valmistuu alkuvuodesta 2019. Muutokset tulevat voimaan vaiheittain joukkoliikenteessä syksystä 2020 alkaen nykyisten liikennöintisopimusten päättyessä.

Parin viime vuoden aikana Helsingissä on toteutettu useita suuria linjastomuutoksia, kuten Koillis-Helsingin linjastouudistus, Herttoniemen seudun linjastouudistus ja kantakaupungin raitiolinjaston uudistus.

Jani Jakonen

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.