Herttoniemenrannan pysäköintikurjuus pahenee

Herttoniemenrannassa on jo vuosia päivitelty alueen pysäköintipaikkojen vähyyttä. Alueen asunto- ja liikerakentamisessa on noudatettu korkeita tehokkuuslukuja, joita ei asukkaiden mielestä ole kuitenkaan huomioitu parkkipaikkojen määrässä. Kaiken kukkuraksi kaupunki on nyt vaivihkaa kyltittänyt lähes koko Herttoniemenrannan alueen kadunvarsipysäköinnin kahden tunnin mittaiseksi. Tämä on aiheuttanut paljon ongelmia. Toimittajamme alueelta tavoittama kaupungin pysäköinninvalvoja kertoi ”kaupungin haluavan kadunvarsipaikat useamman käyttöön ja tähän pysäköintiajan lyhentäminen on oiva keino.”

Taustalla poliittiset päätökset

Helsingissä noudatettavasta liikennejärjestyksestä vastaa viimekädessä kaupunginvaltuusto. Kun helsinkiläiset kuntavaaleissa äänestävät autoilun rajoittamista ajavia ehdokkaita, niin lopputulemana on autoilua rajoittavia kaupunkisuunnittelu- ja liikenneratkaisuja. Näinhän sen pitää demokratiassa mennä.

Kärsijinä vanhukset ja kahden auton perheet

Kahden tunnin aikarajoite pysäköintialueella, jossa on muutoinkin todella vähän parkkipaikkoja hankaloittaa asukkaiden ja alueella vierailevien elämää kohtuuttomasti. Herttoniemenrannassa asuu paljon vanhuksia ja eläkeläisiä, joita sukulaiset lähiseudulta käyvät tapaamassa. Kaksi tuntia kuluu vierailulla nopeasti ja monet ovat ikävästi yllättyneet 60 euron virhemaksulapun ilmestyttyä ikkunaan jo vähäisen parkkiajan ylityksen jälkeen.

Samoja ongelmia muuallakin kaupungissa

Kalasataman alueesta on tullut kaupungin pysäköinninvalvonnalle todellinen kultakaivos. Kerrostalojen katveessa kadut ovat kahden tunnin kiekkopaikkoja ja valtavan rakennustyömaa-alueen työntekijöiden pysäköintijärjestelyistä eivät ole kuuluneet rakennuttajan pääintresseihin. Seurauksena laputettujen autojen rivistöt. Myös Vallilan-Arabian alueella pysäköintiajan lyhentäminen on aiheuttanut alueella asuville ja vieraileville paljon ongelmia. Ja jos päättäjien mielentilaa arvioi, niin lisää autoilua rajoittavia ratkaisuja on tulossa -ja paljon.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.