Yrittäjäpäivä 5.9. Startup-yritys tuo autonpesun asiakkaan luo

Likainen Audi TT on entisen Marian sairaalan pihalla Helsingissä, joka on nykyisin innovatiivisten startup-yritysten hautomo. Auto ei ole vain likainen, vaan hyönteisen raadot ovat kansoittaneet auton etupellin ja edellisen pesun jäljiltä erikoisvanteet ovat epäsiistit. Nyt on mahdollista nähdä, miten alle litran pesuainemäärällä auto puhdistuu ja kiillottuu samanaikaisesi.

Kokenein ottein UpSteamin toimitusjohtaja Jarno Lehtimäki heittää pesurepun selkään ja suunnistaa kohti autoa.
– Kaupungeissa työntekijämme eivät käytä autoa, vaan fillarilla, liikkuessaan paikasta toiseen, joten repun on oltava kevyt, hän selvittää.

Kapsuloinnissa sen salaisuus

Lehtimäki ruiskuttaa biohajoavaa vaaleanpunaista pesuainetta ensin auton yläosiin ja pyyhkii sen erityisen pehmeällä mikrokuituliinalla. Hän kertoo samalla, että UpSteamin tuotteistama pesuaine ikään kuin kapseloi lian, sillä se tekee lian ympärille suojaavan kerroksen, joka pyyhkäistään pois mikrokuituliinalla.
– Kutsumme tätä prosessia kapsuloinniksi, sanoo Lehtimäki.

Auton puhdistus tapahtuu vaihe vaiheelta kohti alaosaa ja vanteita, jotka nekin hohtavat melkein kuin uutuuttaan käsittelyn jälkeen. Mikrokuituliinan lisäksi on olemassa erikoisliina hyönteisten poistoa varten.
– On tärkeää, että liinaa käytetään siten, ettei hiekka hankaa auton maalipintaa. Samalla kun autoa puhdistetaan liasta kapsulointimenetelmällä, auto saa kauniisti hohtavan vahapinnan, joka kestää puolestatoista viikosta kahteen, selvittää Lehtimäki.

Autonpesu vei aikaa 40 minuuttia. Työn tulos on ensiluokkainen. Käsityönä tehty autonpesu maksoi vain 39 euroa. Käsittelyn jäljiltä auto hohtaa puhtautta. Hinta alenee kymmen prosenttia jos tilaa kuukausittaisen autonpesun.

Mistä säästö syntyy?

Säästö syntyy siitä, että ihmisen ei tarvitse investoida aikaansa viemällä autoa pesuun ja odottaa sen puhdistumista. Pahimmassa tapauksessa hän joutuu itse kuivaamaan autonsa pesun jälkeen. Hyvin harvoin edes tehopesussa vanteet puhdistuvat, varsinkaan arvokkaammat erikoisvanteet. Myös sille on laskettava hintaa, että auto ajetaan pesupaikalle.

– On niin helppoa tilata autonpesijä, vaikka silloin kun on itse vaikka kuntosalilla, ostoksilla tai kotona. Tilataan ruokaakin kotiin, niin miksi ei autonpesua, kysyy Lehtimäki.
Hän huomauttaa, että UpSteamin parhaat asiakkaat ovat kiireiset perheenäidit, jotka kuskaavat lapsiaan harrastuksiin.

– Teemme autonpesuja yksityishenkilölle ja yrityksille. Puhdas auto on imagoasia. Tällä hetkellä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on mahdollista tilata paikalle saapuva autonpesu. Toiminta-alue tulee laajenemaan, kertoilee Lehtimäki.

Luonnon säästäminen on tämän päivänä kasvuyritykselle elinehto. Ilman kestävää kehitystä ei ole liiketoiminnallista jatkumoa.
– Tavallinen autonpesu vie 200-250 litraa juomakelpoista vettä, meidän pesumenetelmämme vie 0,5 – 1 litran biohajoavaa pesuainetta, huomauttaa Lehtimäki.

UpSteamin autonpesuinnovaatio on alun perin eestiläinen. Siellä yritys on pessyt autoja yli 7000 kertaa.

JAA