Kalasataman raitiotien toteutus ”lähtee kunnolla käyntiin”

Heikon maapohjan vuoksi Hermannin rantatielle tarvitaan paalulaattoja jopa viiden jalkapallokentän verran.

Kalasatama-Pasilan -raitiotien rakennustyöt alkavat Hermannin rantatieltä tammikuussa 2022. Hankkeen valmistelevia rakennustöitä on tehty Hermannin rantatiellä marraskuusta 2021 alkaen.
Tavoitteena on aloittaa raitiolinjan 13 liikenne vuonna 2024.

– Olemme työskennelleet Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen suunnittelun parissa jo toukokuusta 2020, joten on hienoa päästä etenemään rakentamisvaiheeseen. Nihdissähän rakentaminen on aloitettu jo viime kesänä, mutta Hermannin rantatien rakentamisen myötä toteutus lähtee kunnolla käyntiin ja pääsemme jälleen näyttämään osaamisemme haastavan ympäristön kaupunkirakentamisessa, kertoi tiedotteessa Destian Maa- ja Kalliopalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja Pekka Ruuti.

– Joustavan toteutusmallin sekä projektiryhmän ansiosta olemme luoneet erinomaiset edellytykset hankkeen hallittuun toteutukseen, Pekka Ruuti jatkoi.

Helsingin kaupunki ja Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL toteuttavat Kalasataman ja Pasilan välisen raitiotien kahden allianssin yhteistyönä. Allianssit jakavat hankkeen kahteen alueelliseen kokonaisuuteen. Allianssit ovat nimeltään Sörkan spora ja Karaatti.

Sörkan spora -allianssin muodostavat Destia, Sweco ja WSP. Tämä allianssi rakentaa noin kolmen kilometrin pituisen raitiotien Sompasaaren kärjestä Nihdistä Hermannin rantatietä pitkin Haukilahdenkadun pohjoispuolelle asti.

Destia tiedotti Kalasatama-Pasilan raitiotien rakennusvaiheen käynnistymisestä marraskuussa 2021.

Hermannin rantatiellä erittäin merkittävä rakennusvaihe on mittavan paalulaattarakenteen toteutus.

– Hankkeen toteutuksessa ja ylläpidossa panostetaan kestävyyteen ja vastuullisuuteen. Hankkeessa kierrätetään maamassoja sekä käytetään kierrätyskiviä ja -kalusteita. Hermannin rantatielle rakennettava osuus perustetaan heikkojen pohjaolosuhteiden takia paalulaattarakenteelle, jota rakennetaan urakassa yhteensä yli 36 000 neliömetrin eli noin viiden jalkapallokentän kokoisen alueen edestä. Paalulaatoissa käytetään vähähiilistä betonia. Vastuullisuustyö todennetaan CEEQUAL-sertifioinnilla, tiedotti Destia.

Hermannin rantatie marraskuussa. Kuva: Jani Jakonen