Kahviyrittäjä Arttu Muukkonen: Yrittäjän pitää olla yhtä aikaa yltiöpositiivinen ja tyytymätön

Lehmus Roasteryn toimitusjohtaja Arttu Muukkonen patistaa miettimään henkisten voimavarojen riittävyyttä ennen yrityksen perustamista.

Kuolemanlaakso on jokaiselle uudelle yrittäjälle todellinen testi, sillä sen selvittää vain joka toinen yritys. Käänteisesti, puolet yrityksistä lopettaa toimintansa ensimmäisen 3–5 vuoden aikana. Yleisin syy on rahapula.

Lehmus Roastery on kuolemanlaakson jo lähes ylittänyt, sillä yritys täyttää toukokuussa neljä vuotta. Lappeenrantalaisessa kahvipaahtimossa valmistuu erikoiskahveja, joita myydään ympäri Suomea. Samoissa tiloissa toimii myös kahvila.

– Paahdamme kahvia keskimäärin 2 000–3 000 pakettia viikossa. Marketit ovat yksi myynnin kivijalka, kahvilat ja ravintolat toinen, ja kolmas myyntikanava ovat yritykset. Koronan takia kahviloihin myynti on romahtanut, mutta verkkokauppa on kovassa kasvussa. Tässä kuussa verkon kautta myydään moninkertaisesti aiempaan verrattuna, sanoo toimitusjohtaja Arttu Muukkonen.

Hän kuvaa koronakriisiä hirveäksi iskuksi, joka vaati välittömiä toimenpiteitä liikevaihdon turvaamiseksi. Lehmus Roastery lanseerasi muun muassa uuden koko kuukauden kahvinjuontitarpeen tyydyttävän tuotepaketin ja kahvila muuttui elintarvikekioskiksi.

Korona ei ole kuitenkaan ainoa haaste, jonka yrittäjä on kohdannut neljän vuoden aikana.

– Palkatonta työtä on saanut tehdä paljon. Kassahuoli on tietysti jatkuvaa, sillä työntekijöiden palkat pitää maksaa joka kuukausi. Olen joutunut opettelemaan myös paljon uutta, kuten työsopimusten laadintaa ja työterveyshuollon järjestämistä, Muukkonen kertoo.

Hän kannustaa kaikkia yrityksen perustamista suunnittelevia miettimään omia henkisiä valmiuksiaan. Etenkin alussa korostuu kyky sietää jatkuvaa epävarmuutta.

– Samalla pitää olla yltiöpositiivinen ja luottaa tulevaan. Lisäksi täytyy olla koko ajan tyytymätön. Kyyninenkin saa olla, mutta ei liikaa, yrittäjä listaa.

Useita palkintoja

Muukkonen perusti ensimmäisen yrityksensä jo 15 vuotta sitten, kun hän rahoitti ”hiihtopummin” elämäänsä Alpeilla tekemällä toimittajan ja valokuvaajan töitä. Sen elämänvaiheen jälkeen yrittäjä on ehtinyt perustaa monta muuta yritystä ennen kuin idea Lehmus Roasterysta syntyi.

– Myimme joulun alla Lappeenranta-aiheisia tuotteita ja halusimme tehdä oman kahvin. Huomasimme, että tulee halvemmaksi ostaa oma paahdin kuin tilata nimikkokahveja, Muukkonen muistelee.

Neljällä perustajaosakkaalla oli visio valmistaa hyvää erikoiskahvia, joka on tarkoitettu kahviharrastajien sijaan kaikille kuluttajille. Tuotteet on nimetty Lappeenrannan nähtävyyksien ja kaupunginosien mukaan.

– Tarkoitus on ollut alusta asti kokeilla uusia juttuja ja tehdä se tyylikkäästi. Opettelimme paahtamisen teknisen puolen Youtubesta ja netistä lukemalla. Jouduimme ostamaan heti yrityksen perustamisen jälkeen isomman paahtimen, kun kauppaketjut halusivat kahvit hyllyilleen, Muukkonen muistelee.

Lehmus Roastery on palkittu jo kolmesti Suomen paras paahtimo -tittelillä ja yrittäjälle itselle myönnettiin tänä vuonna Vuoden kahvivaikuttaja -palkinto.

Muukkonen vastaa nykyään pääomistajana yksin koko yrityksen liiketoiminnasta. Lehmus Roasteryn liikevaihto kasvoi viime vuonna 1,2 miljoonaan euroon ja työntekijöitä on 11.

– Vastuu kaikesta oli alkuun rajua, kun olen aiemmin työskennellyt yksinyrittäjänä. Nykyisin luotan siihen, että vahva pohja kantaa eteenpäin viikko ja kuukausi kerrallaan, hän sanoo.

Teksti: Kimmo Koivikko

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.