Espoon kaupunki saa sähköiseen palautepalveluunsa vuosittain lähes 20 000 viestiä. Se tarkoittaa sitä, että kaupungille satelee palautetta yli 50 viestin päivätahtia.
Kaiken kukkuraksi viestien määrä kasvaa koko ajan.
Kuntalaiset voivat antaa palautetta kaupungin toiminnasta sekä vinkata esimerkiksi korjausta vaativista paikoista Espoo.fi -sivuston palautepalvelun kautta.
Eniten espoolaiset antavat palautetta kaduista ja liikenteestä sekä ympäristöstä. Seuraavaksi suosituimmaksi aiheeksi nousevat terveyspalvelut sekä liikuntapalvelut.
Erityisesti katuihin ja liikenteeseen liittyviä palautteita tulee kuntalaisilta jatkuvasti enemmän, mikä selittää palautteiden kokonaismäärän kasvua.
Palautteita on huomioitu
Espoon kaupunki on tehnyt palautteiden innostamana monia uudistuksia. Esimerkiksi kirjastoissa on palautteiden pohjalta tehty kahden viime vuoden aikana useita uudistuksia. Muun muassa Ison Omenan kirjastoon on järjestetty askartelupöytä lapsille ja Entressen kirjastossa aloitti karaoketoiminta.
Lisäksi esimerkiksi Espoon kaupungin perinteisen itsenäisyyspäivän juhlakonsertin lippuja saa nykyään sähköisesti, tämäkin idea on peräisin kuntalaisilta.
‒ Myös ilmoitukset korjausta vaativista asioista ovat meille tärkeitä. Parannamme jatkuvasti liikenneturvallisuutta, tyhjennämme roskiksia, pesemme pois töhryjä, säädämme liikennevalojen ajastusta, kaadamme puita ja korjaamme katuvaloja saamiemme vinkkien ansiosta, kertoo palveluasiantuntija Katariina Eskola.
