Uusi keltainen työvaunu on nimeltään Ananas.
Kaupunkiliikenne Oy:n kunnossapidon työntekijät ovat rakentaneet uuden työvaunun pikaratikkalinjan 15 radalle. Vaunulla tehdään kunnossapitotöitä Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä yöaikaan.
Uuden työvaunun ensisijainen tarkoitus on palvella ajolankojen huurtumiseneston kunnossapitotoimissa. Vaunu on varustettu uudentyyppisellä huurrevirroittimella, jonka tekniikka perustuu huurtumisen estoaineen levittämiseen sumuttamalla, perinteisen huoparullan sijaan.
Uusi kunnossapitovaunu on rakennettu Vallilan varikolla täysin Kaupunkiliikenteen työntekijöiden omana työnä ja omalla tietotaidolla.
Ainoastaan huurrevirroitin on tilattu Keski-Euroopasta.
Rakentamisessa käytetyt osat löytyivät omasta takaa, ja myös varaosien osalta Kaupunkiliikenne on omavarainen.
– Kunnossapidon työntekijöillä on kymmenien vuosien ajalta osaamista ja kokemusta raitiovaunuista ja etenkin vanhemmista nivelraitiovaunuista. Työvaunun rakentamiseen kutsuttiin avuksi myös yksi eläkkeelle jäänyt ammattilainen, kertoo Kaupunkiliikenne Oy:n kunnossapitoyksikön va. johtaja Matti Pekkarinen.
Työvaunun pohjana on vanha 1980-luvun nivelraitiovaunu numero 82. Vaunun takapäähän rakennettiin toinen ohjaamo, eli vaunusta on tehty kahteen suuntaan ajettava, jotta se pystyy kulkemaan pikaratikan radalla. Matkustajien penkit poistettiin sisältä.
Prototyypin suunnittelu ja ideointi aloitettiin vuosi sitten, ja keväällä 2024 alkoi kunnossapitovaunun rakentaminen.