Espoo kokeilee uusia keinoja vähentää asfaltoinnista aiheutuvia ympäristöpäästöjä. Ympäristövaikutuksiltaan perinteistä asfalttia edullisempaa massaa testataan nyt ensimmäistä kertaa Espoossa.
Latokaskessa Kaskenpolttajantiellä kokeiltava NCC Green Asphalt -massa valmistetaan matalammassa lämpötilassa kuin perinteinen asfalttimassa. Valmistusprosessissa syntyy siten 25–30 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä perinteiseen menetelmään verrattuna. Asfaltti valmistetaan Ämmässuolla, joten energiaa säästyy myös kuljetuksessa.
Kokeiltava massa on väriltään perinteisen mustaa ja muutenkin käyttöominaisuuksiltaan normaalia asfalttia vastaavaa. Nyt sen kestävyyttä tarkkaillaan kokeiluasfaltilla.
– Halusimme kokeilla tuotetta lähikuntien hyvien kokemusten perusteella. Seuraamme sen kestoa käytössä, minkä jälkeen tiedämme paremmin mahdollisesta jatkokäytöstä, kertoo katuylläpidon valvontainsinööri Veijo Jattu.
Uusi asfaltti on kierrätettävää
Nyt kokeiltava asfaltti on kierrätettävää, mikä tarkoittaa sitä, että kertaalleen kadulla palvellut päällyste voidaan aikanaan hyödyntää uuden asfalttimassan valmistuksessa. Kaikkiaan vuoden aikana Espoon kaduille levitettävästä asfaltista noin 75 prosenttia sisältääkin uusiomateriaalia.
– Pystymme lisäämään uuden massan valmistuksessa mukaan noin puolet vanhasta asfaltista jyrsittyä materiaalia, Veijo Jattu tarkentaa.