Matinkylään ulottuvan länsimetron asemille on rakennettu kysyntään nähden liikaa autojen liityntäpaikkoja. Niinpä länsimetron Kivenlahteen ulottuvan jatkeen varrelle rakennettavien autopaikkojen määrää pyritään karsimaan.
Espoon kaupunginhallitus käsitteli metron liityntäpysäköintiratkaisuja kokouksessaan 10. helmikuuta 2020.
‒ Länsimetron ykkösvaiheen valmistumisen jälkeen on ilmennyt, että nykyisten metroasemien liityntäpysäköintilaitosten kysyntä on ollut keskimäärin noin 50 prosenttia paikkojen tarjonnasta. Päivittäin käytössä on noin 500 autopaikkaa tuhannesta autopaikasta, kerrottiin kaupunginhallituksen hyväksymässä esityksessä.
Matinkylästä Kivenlahteen ulottuvan Länsimetron jatkeen metroasemille on alun perin kaavailtu yhteensä 1 600 autojen liityntäpaikkaa, ja se oli myös valtionavun saamisen ehtona. Espoon kaupunki haluaa nyt kuitenkin muuttaa suunnitelmaa niin, että merkittävä osa autopaikoista jätettäisiin toteuttamatta.
Karsinta rajuinta Kivenlahdessa
Muuttuneen suunnitelman mukaan Länsimetron jatkeen liityntäpysäköintipaikkojen määrää vähennetään 1 300 autopaikkaan. Vähennys kohdistuisi eniten Kivenlahden metroasemalle, sillä alkuperäisessä suunnittelmassa sinne esitettiin tuhat autopaikkaa ja nyt enää vain 700 autopaikkaa.
Espoonlahdessa liityntäpaikkojen määrää ei karsittaisi, vaan se olisi edelleen 250 autopaikkaa. Myös Kaitaalla paikkojen määrä olisi ennallaan, viidessäkymmenessä. Soukassa määrä putoaisi sadasta autopaikasta 50 autopaikkaan. Finnoon metroasemalla autopaikkojen määrä puolestaan nousisi 150 autopaikasta 250 autopaikkaan.
‒ Muutos edellyttää, että suunnitelman tarkistukselle saadaan valtion hyväksyntä ja että se ei vähennä Länsimetron rakentamiseen myönnettyä valtionapua. Lisäksi suunnitelman tarkistus ei saa nostaa kaupunginvaltuuston hankkeelle hyväksymää kustannusarviota, kerrotaan Espoon kaupunginhallituksen päätöksessä.
Lisäksi kaupunginhallitus kehottaa kaupunginjohtajaa ja teknistä toimialaa käynnistämään yhteistyössä Länsimetro Oy:n ja HSL:n kanssa toimenpiteet, joilla kehitetään metron liityntäliikennettä ja lisätään liityntäpysäköinnin houkuttelevuutta. Toimenpiteisiin kuuluu myös digitaalinen ohjaus vapaille liityntäpysäköintipaikoille.