Uuden testamentin mukaan Jeesus kertoi olevansa tie, totuus ja elämä. Kenties niin, mutta totuus on se, että tien ansiosta elämä on erilaista kuin ennen.
Tästä hyvä esimerkki on Helsingin ohikulkutienä aloittanut Kehä III. Sen suunnittelu aloitettiin jo l940-luvulla. Vähäisten varojen johdosta rakentaminen viivästyi vuodesta toiseen ja kun suunnitelmia pidettiin laajalti kokonaan turhina, töihin päästiin käsiksi vasta l960-luvun alussa. Ja rakentaminen jatkuu. Kaistoja lisätään.
Kun nykyinen Kehä III on Suomen vilkkain ja kolmanneksi eniten liikenneonnettomuuksia tuottava väylä, äskettäin lisätyt 17 peltipoliisia saavat lähivuosina täydennystä ja poliisin valokuvakerho näin uusia jäseniä.
Kehä III on tarkoitettu ja mainostettu tärkeänä pätkänä Englannin ja Pietarin välisessä liikenteessä. Sen hinta oli eräässä vaiheessa työvoiman osalta kohtuullinen, aivan kuin Helsinki-Vantaa lentokentänkin rakentaminen.
Eduskunta oli vastoin silloisen oikeusministeri Aarre Simosen mielipidettä säätänyt lain tieliikenteen nollatoleranssista. Kun kaikki autoilijat eivät olleet liittyneet toivonliittoon, halpaa työvoimaa oli tarjolla. Monet sen ajan julkkikset tarttuivat lapion varteen tuntemattomien ja osaavien rakennusmiesten seuraksi. Naisia oli vähän, sillä noina aikoina naiset eivät juuri ajaneet autoa. Kun rangaistusajat olivat lyhyitä, autokoulua he eivät sinä aikana ehtineet käydä.
Jos Seiska olisi tuolloin ilmestynyt, mielenkiintoisia kuvia ja tarinoita olisi riittänyt.
Ministeri Simonen tosiaan paheksui kohtuuttomuuteen johtunutta päätöstä ja sitä, että samassa käsittelyssä eläimiin sekaantumisen rangaistavuus poistettiin lakikirjasta.
"On venäläisiä autoja, joita ei kehtaa ajaa aivan selvin päin, mutta pahinta on se, että eläinten oikeusturva vaarantui", värikäs sosiaalidemokraatti sanoi Königin kabinetissa kellarimestari Jalle Lundströmin hoitaessa tarjoilun.
* * *
Nykyinen tie 50 on melkein päivittäin paikallisradioiden uutisissa mainittu ruuhkien ja onnettomuuksien johdosta. Kun 60-80 000 ajoneuvoa liikkuu päivittäin tätä Pietarin ja Lontoon välistä 45 kilometrin osuutta, satoja miljoonia euroja tarvitaan lähivuosina tämän osuuden ja sen liitännäisliikenteen kehittämiseen.
Siltahankkeitakin taitaa olla vireillä 17.
Siinä on siis tämän päivän tie, totuus ja elämä.
MARTTI HUHTAMÄKI