Helsinki on Itämeren tytär. Se olisi myös Pohjolan valkoinen kaupunki, jollei Oulu olisi mennyt tuota arvonimeä omimaan.
Toisaalta ei Helsinki ole kehittymässäkään erityisen valkoiseksi kaupungiksi. Uudet ja suuret rakennukset ovat joko puun tai muun värisiä, Oodinkin valkoisen katon näkee parhaiten lentokoneesta. Matkustajakoneet lentävät kuitenkin harvoin Helsingin yllä. Muualta Suomesta koneet laskeutuvat Vantaalle Korson majakan kautta ja muualta maailmalta tulevat koneet Espoon puolelta tietenkin tuulten suunnista johtuen milloin mistäkin, yleensä kuitenkin lounaasta eli Espoosta.
Pienkoneet ovat jääneet maihin ja siirtyneet Lopen Räyskälään tai Siilinjärven Rissalaan. Meripelastustakaan ei voi enää suorittaa tuhotulta Malmilta, jonka suurelle lettosuoalueelle ei tunnu rahojaan laskevia rakentajia 25 000 asukkaan kaupunginosaksi löytyvän.
Noiden uusien asukkaiden jonon päästäkään ei ole näkymää, kun Vaalimaan raja-asemakin on melko hiljainen.
* * *
Helsinki on nykyaikoina Suomenlahden rantojen värikäs läiskä, Helsingissä on erityisen paljon vihreää, vaikka loppu tulee. Esplanadille on tullut 150 kääpiöpalmua kaukomailta ja 50 niitä muistuttavia pieniä Kanarian taatelipuita, jotta turismivirrat muualta Suomesta etelän palmurannoille tyrehtyisivät ja helsinkiläiset pysyisivät kotona. Korkeat lehmukset tai hevoskastanjat eivät ole maalta tulleita kiinnostaneet. Tietenkin muutamia normaalikokoisiakin pallmuja kaivattaisiin eri puolille Helsinkiä, mutta ne olisi helpointa ja turvallisinta rakentaa muovista.
Runebergin patsaan ja Ruotsalaisen teatterin välimaastoon voitaisiin myös avata talvella höyryävä maauimala. Onhan Helsingin suurin ja lämpötilaltaan vuodenaikoihin sopeutuva järvi juuri Esplanadin alla. Tuohon järveen olisi hyvä istuttaa kaloja, joita voisi rauhassa onkia veneestä tai rannoilta yksityisautoilijoiden siirryttyä Sörnäisiin ja Tullinpuomin pohjoispuolelle ruuhkamaksuja odottelemaan.
* * *
Nyt kun kesä on käynnissä, on hyvä muistuttaa myös mainioista risteilykohteista Suomenlinnaan ja muihin merimaisemiin sotilaallista Santahaminaa lukuunottamatta, jossa 213-senttinen tähtikoripalloilija Lauri Markkanen on elokuuhun asti suurin turistinähtävyys.
Kauppatori on jo sellaisenaan houkutteleva matkailukohde, josta virolaisten ja ruotsalaisten laivojen lisäksi kaukaa maailmalta tulevien jättläislaivojen matkustajat voivat käydä ostoksilla. Pieni pettymys on se, että viimeinenkin kalakauppa on 211 vuoden jälkeen lopettanut toimintansa. Näin onneksi Wanhaan kauppahalliin on syntynyt tungosta Hakaniemen hallin upeitten tilojen avaamisesta huolimatta.
* * *
Tämän lehden laajoilla levikkialueilla on mieluisaa vahvistaa kesä alkaneeksi.
MARTTI HUHTAMÄKI
m.h.huhtamaki@gmail.com <mailto:m.h.huhtamaki@gmail.com>
Toisaalta ei Helsinki ole kehittymässäkään erityisen valkoiseksi kaupungiksi. Uudet ja suuret rakennukset ovat joko puun tai muun värisiä, Oodinkin valkoisen katon näkee parhaiten lentokoneesta. Matkustajakoneet lentävät kuitenkin harvoin Helsingin yllä. Muualta Suomesta koneet laskeutuvat Vantaalle Korson majakan kautta ja muualta maailmalta tulevat koneet Espoon puolelta tietenkin tuulten suunnista johtuen milloin mistäkin, yleensä kuitenkin lounaasta eli Espoosta.
Pienkoneet ovat jääneet maihin ja siirtyneet Lopen Räyskälään tai Siilinjärven Rissalaan. Meripelastustakaan ei voi enää suorittaa tuhotulta Malmilta, jonka suurelle lettosuoalueelle ei tunnu rahojaan laskevia rakentajia 25 000 asukkaan kaupunginosaksi löytyvän.
Noiden uusien asukkaiden jonon päästäkään ei ole näkymää, kun Vaalimaan raja-asemakin on melko hiljainen.
* * *
Helsinki on nykyaikoina Suomenlahden rantojen värikäs läiskä, Helsingissä on erityisen paljon vihreää, vaikka loppu tulee. Esplanadille on tullut 150 kääpiöpalmua kaukomailta ja 50 niitä muistuttavia pieniä Kanarian taatelipuita, jotta turismivirrat muualta Suomesta etelän palmurannoille tyrehtyisivät ja helsinkiläiset pysyisivät kotona. Korkeat lehmukset tai hevoskastanjat eivät ole maalta tulleita kiinnostaneet. Tietenkin muutamia normaalikokoisiakin pallmuja kaivattaisiin eri puolille Helsinkiä, mutta ne olisi helpointa ja turvallisinta rakentaa muovista.
Runebergin patsaan ja Ruotsalaisen teatterin välimaastoon voitaisiin myös avata talvella höyryävä maauimala. Onhan Helsingin suurin ja lämpötilaltaan vuodenaikoihin sopeutuva järvi juuri Esplanadin alla. Tuohon järveen olisi hyvä istuttaa kaloja, joita voisi rauhassa onkia veneestä tai rannoilta yksityisautoilijoiden siirryttyä Sörnäisiin ja Tullinpuomin pohjoispuolelle ruuhkamaksuja odottelemaan.
* * *
Nyt kun kesä on käynnissä, on hyvä muistuttaa myös mainioista risteilykohteista Suomenlinnaan ja muihin merimaisemiin sotilaallista Santahaminaa lukuunottamatta, jossa 213-senttinen tähtikoripalloilija Lauri Markkanen on elokuuhun asti suurin turistinähtävyys.
Kauppatori on jo sellaisenaan houkutteleva matkailukohde, josta virolaisten ja ruotsalaisten laivojen lisäksi kaukaa maailmalta tulevien jättläislaivojen matkustajat voivat käydä ostoksilla. Pieni pettymys on se, että viimeinenkin kalakauppa on 211 vuoden jälkeen lopettanut toimintansa. Näin onneksi Wanhaan kauppahalliin on syntynyt tungosta Hakaniemen hallin upeitten tilojen avaamisesta huolimatta.
* * *
Tämän lehden laajoilla levikkialueilla on mieluisaa vahvistaa kesä alkaneeksi.
MARTTI HUHTAMÄKI
m.h.huhtamaki@gmail.com <mailto:m.h.huhtamaki@gmail.com>