Heiskanen raitilla helmikuu 2024
Maata ja matkustelua
”Maa ja matkustaminen”, kuten jo Särkelä itte sanoi Ilmari Turjan kirjoittamassa saman nimisessä näytelmässä. Niitähän on tullut harjoitettua oikein urakalla.
x x x
Maasta on paha mennä sanomaan juuta tai jaata, mutta matkustamisen ihanuus ei aina löydy kaukomatkoilta, pikemminkin kotivesiltä. Yksi matkustelun helmistä Helsingissä on suosionsa huipulla seilaava lautta Kruunuvuorenrannasta Meritullintorille. Vappuna vuoden täyttävä lauttayhteys on kerännyt kiitosta uutispalstoilla ja someryhmissä. Innostuksella otettiin vastaan myös järeä murtaja Tor, joka korvaa lautan talvella.
x x x
Satamamurtajaksi valmistunut Tor ei jäistä hätkähdä, senhän nyt tietää jokainen. Myös Raitilla-toimitus on vakuuttunut Torin kyvystä matkustettuaan useamman kerran edestakaisin kotisaarelta keskustaan.
Niin vakuutti myös kevätaurinkoisena sunnuntaina vuorossa eli vahdissa ollut kapteeni Janne Rättö kolmen hengen miehistöineen.
-Tor on luotettava alus ja se liikkuu jäissä hyvin. Pahinta on itse asiassa jäätyvä sohjo, se aiheuttaa kitkaa niin paljon, että meno tahtoo hidastua, kapteeni Rättö sanoo ahtaassa työhuoneessaan, yhden hengen komentosillalla.
Kruunuvuorenrannassa jäät kolisevat kolkosti murtajan seiniin, mutta vauhti ei hidastu. Rättö ohjaa taitavasti jäälauttojen seasta avoveteen ja kertoo, että vaikka nyt onkin leuto talvi, joskus jäät pakkautuvat pahasti Meritulllintorin rantaan. Niin tälläkin kertaa, mutta Tor rantautuu tyylikkäästi.
Toimistomaisemat ovat kipparin sanoin ”ihan jees”.
x x x
Rättö ja kansimiehet Marko Pyhälä ja Niko Rättö ovat silmin nähden ylpeitä aluksestaan ja sen saavuttamasta suosiosta. Matkalaisilta on satanut pelkkää kiitosta. Ainoita ja yleisiä toiveita ovat liikenteen aikaistaminen ja vuorovälien tihentäminen. –
-Viikonloppuun toivotaan myös myöhäisempää lähtöä Meritullintorilta, Marko Pyhälä sanoo.
Siihen ei kuitenkaan ole toistaiseksi edellytyksiä, vaikka matkustajamäärä hipoo parhaimmillaan 400 ihmistä päivässä. Vuorovälin tihentäminen edellyttäisi kuitenkin kahta laivaa, ja niihin ei varsinkaan päiväsaikaan riitä tarpeeksi väkeä.
Miehistö on kokenutta porukkaa. Janne Rättö on kipparoinut samassa firmassa lähes 25 vuotta ja poikansa Niko Rättö on ”ajanut melkein kaikkia lauttoja, joita Helsingissä liikkuu”.
Turvallisissa käsissä matkaillaan 1952 valmistuneella ja 1991 matkustaja-alukseksi muutetulla Torilla.
x x x
Miten maa sitten liittyy kaikkeen? Siten vain, että maata kaivetaan näillä rannoilla vielä vuosikausia ellei -kymmeniä.
Kuvateksti
Isä ja poika, Janne ja Niko Rättö ovat kokeneita merenkävijöitä.