Uusi runkolinja Elielinaukion ja Espoon keskuksen välille

Pääkaupunkiseudun seuraava runkolinja aloittaa syysliikenteeseen siirryttäessä 10.8., kun nykyisen linjan 235:n korvaava uusi runkolinja 200 (Elielinaukio – Pitäjänmäki – Leppävaara – Karakallio – Jorvi – Espoon keskus) aloittaa.

Bussien väri vaihtuu oranssiksi, sisään voi astua myös keskiovista ja voimassa olevaa lippua ei tarvitse näyttää kuljettajalle tai kortinlukijalle. Reitin varrella parannetaan pysäkkejä ja liikennevaloetuuksia. Näyttölaitteita tulee pysäkeille lisää.

Runkolinjan nopeuttamiseksi bussit eivät pysähdy kaikilla pysäkeillä. Linja 200 pysähtyy matkan varrella 32 pysäkillä. Linjaan 235 verrattuna jää runkolinjalta pois Espoon suuntaan 12 ja Helsingin suuntaan 10 pysäkkiä. Poistuvien pysäkkien valintaan ovat vaikuttaneet matkustajamäärät ja tärkeys vaihtopysäkkinä. Pysäkit, joilla runkolinja pysähtyy, varustetaan oranssein katosreunuksin.

Uusi runkolinja liikennöi maanantaista lauantaihin noin klo 5-23 ja sunnuntaisin noin klo 6-23. Vuoroväli päivällä on tasainen 10 minuuttia, aikaisin aamulla, iltaisin ja sunnuntaisin harvempi. Öisin liikennöidään linjaa 235N Lähderannan kautta Kuurinniittyyn kuten tähänkin asti.

Runkolinja 200 sisältyi Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelmaan, joka muilta osin otettiin käyttöön elokuussa 2019. Runkolinja aloittaa vuotta myöhemmin, koska siihen sisältyy mm. infratoimenpiteitä. Infratoimenpiteitä ja esimerkiksi linjan käyttöön tulevia pysäkkejä on suunniteltu Espoon, Helsingin ja Kauniaisten kaupunkien kanssa.

Runkolinjat ovat tiheästi kulkevia linjoja, jotka tarjoavat selkeitä ja sujuvia yhteyksiä eri aluekeskusten ja muiden tärkeiden kohteiden välillä. HSL-alueella on ennestään metron ja junien lisäksi neljä runkolinjaa, joita ajetaan busseilla. Runkolinjoja on vaivatonta käyttää, kun reitit ovat selkeitä, vuoroväli tiheä ja pysäkki-informaatio korkeatasoista.

Kun joukkoliikenne perustuu runkolinjastoon, vaihtojen määrä saattaa kasvaa. Matkoista tulee kuitenkin entistä sujuvampia, kun vuorovälit ovat tiheitä ja vaihtopaikat korkeatasoisempia. HSL panostaa jatkuvasti kuntien kanssa tärkeiden vaihtopaikkojen kehittämiseen. Runkolinjoilla vuoroväli pysyy myös tasaisempana verrattuna useaan erilliseen linjaan, ja sisääntuloväyliltä tutut bussiletkat vähenevät. Runkolinjojen myötä myös poikittaisliikennettä pystytään kehittämään aivan eri tavalla kuin hajanaisemmalla linjaverkolla. Myös bussikalusto on korkeatasoista.

Lisää runkolinjoja on odotettavissa HSL:n runkolinjastrategian mukaisesti. Seuraavien runkolinjojen perustamisesta on jo päätetty:

Vantaan poikittainen runkolinja 570 Mellunmäki – Hakunila – Tikkurila – Lentoasema

Runkolinja Eirasta Töölön kautta Munkkivuoreen ja Myyrmäkeen

Runkolinja 40 Elielinaukiolta Haagan kautta Kannelmäkeen

Nämä aloittavat liikenteen syksyllä 2021. Lisäksi Espoon ja Vantaan välille on suunnitteilla kaksi eri poikittaista runkolinjaa, jotka aloittavat myöhemmin, ja myös Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän suunnat saavat aikanaan runkolinjat Helsingin keskustasta.