T 50 Supercar

Gordon Murray Automotive on julkistanut T.50-superautonsa. Ulkoasu- ja sisustuksen ilme ja ratkaisut luovat hyvin viimeistellyn vaikutelman  ja uraauurtavat tekniset uutuudet on tuotu päivänvaloon. T.50 on suunniteltu kaikkien aikojen puhtaimmaksi, kevyimmäksi ja kuljettajakeskeisimmäksi superautoksi.

Parantaakseen arvostettua McLaren F1: ää “kaikin mahdollisin tavoin”, professori Gordon Murray CBE johtaa ryhmää, joka alkaa rakentaa 986 kg: n superautojen asiakasversioita tammikuussa 2022. Hän perustelee sen 2,36 miljoonan punnan hintalappua argumentilla “T. 50 tarjoaa ylittämättömän ajokokemuksen”. T 50  saa Cosworthin 3,9 litran 663 hevosvoiman GMA V12 -moottorin, jonka kierroslukemat nousevat aina ennätykselliseen lukemaan 12100. Moottorin paino on vain 178 kiloa. Vaihdelaatikon paino on 80.5 kiloa auton kokonaispainon ollessa 986 kiloa. Moottorin äänimaailman luvataan olevan tajunnan räjäyttävä. Autossa on edistyksellisin ja tehokkain aerodynamiikka, jota maantieautoissa on koskaan nähty.

Korin linjat ovat puhtaat ja kuljettajakeskeisyys näkyy sisustuksessa. Ensimmäisistä kuulakärkiluonnoksista aina jokaiseen tekniikan ja suunnittelun yksityiskohtiin saakka, Murray on johtanut Gordon Murray Automotive -tiimiä ja neuvonut ja valvonut toimittajia vieden hanketta eteenpäin armottomaan tahtiin. Murrayn T.50 malli on 50. arvostettujen kilpa- ja maantieautojen tuotantojen sarjassa, ja Murrayn ura on myös kestänyt 50 vuotta. Auton nimelle T.50 löytyy siis kaksikin hyvää syytä. T.50-ulkomuodon hallitsevimmat piirteet ovat sen puhtaus ja tasapaino, ilman siipiä ja tuuletusaukkoja, jotka yleensä koristavat nykyajan superautoja. Puhtaat pinnat saavat aikaan edistyneen aerodynamiikan, jollaista ei koskaan ole nähty maantieautossa, mikä taas juontuu tarkoituksellisen yksinkertaisista, kauniista linjoista. Ulkonäkö on ajaton.

Siluetin puhtaus rikkoutuu dramaattisesti, kun kaksiosaisten ovien pari nousee ylös ja eteenpäin nousten korkealle matkustamon yläpuolelle. Kuljettajan ajoasento muistuttaa hävittäjälentäjän asentoa. Ilmailusta tutunnäköiset ohjauslaitteet on sijoitettu kuljettajan ympärillä olevaan ergonomiseen kuplaan. Materiaalien laatu, äärimmäisen tarkkuus ja visuaalisuuden yksinkertaisuus määrittelevät koko auton. Brittiläiset toimittajat vastaavat kaikista tärkeimmistä komponenteista. T.50 on todellinen brittiläinen urheiluauto. Murray laittaa jokaisen toimittajan koville jolla hän pyrkii innostamaan näitä kekseliäisyyteen, saavuttamaan korkean laatutason pyrkien myös eri osien äärimmäiseen keveyteen.

 Jokaisella T.50 -asiakkaalla on mahdollisuus tavata Murray sekä keskustella omasta autostaan  ja räätälöidä sen sisustusta  ja ulkoasua. Tähän prosessiin sisältyy istuimen, ohjauspyörän ja polkimien “istuvuus” -istunto – jossa auto yksilöidään jokaiselle omistajalle – mikä varmistaa, että T.50 on ergonomisesti täydellinen ja jokaiselle vaativille asiakkaalle täysin sopiva.

Murray: “Jaan visioni vain sadan asiakkaan kanssa. 30 vuoden teknologisen ja järjestelmien kehityksen myötä on oikea aika suunnitella analoginen kuljettajan auto. Uskon, ettei mikään muu yritys pysty toimittamaan vastaavaa, mitä tuomme markkinoille vuonna 2022. Tämän brittiläisen superauton valmistuminen on ylpein hetkeni. “