Itäbaanan rakentaminen ja suunnittelu käynnissä

Itäbaana on tulevaisuudessa pyöräilyn pääväylä keskustasta itään, aina Sipoon rajalle asti. Itäbaana on osa baanaverkkoa, joka muodostaa Helsingin pyöräliikenteen laadukkaan reittiverkoston. Nyt Itäbaanaa suunnitellaan parhaillaan Herttoniemen kohdalla. Puistosuunnitelma Herttoniemen Oravapuistossa, kohdassa Suunnittelijankatu – Valurinkatu, on nähtävillä 8.9. asti. Itäbaanaan liittyviä, jo valmistuneita osuuksia on jo mm. Kulosaaren sillalla ja Gotlanninkadulla Itäkeskuksessa.

Itäbaana täydentyy osuus kerrallaan
Itäbaanan suunnittelu ja toteutus etenevät vaiheittain. Helsingin keskustassa Itäbaanaa suunnitellaan käynnissä olevan Kaisaniemenpuiston suunnittelun yhteydessä, jossa mm. Kaisaniemenranta on osa Itäbaanaa. Kaisaniemen osuuden suunnitelmat valmistuvat arviolta syksyksi 2021. Pitkänsillan ja Kulosaarensillan välinen Itäbaanan osuus rakennetaan muiden isojen hankkeiden kuten Hakaniemen sillan, Kruunusiltojen ja Hanasaaren voimalaitoksen ympäristön uudelleen rakentamisen yhteydessä.

Kulosaaren sillalla on jo valmista baanaa, joka liittyy Kulosaaren puistotien käynnissä olevaan urakkaan. Kulosaaren puistotie muutetaan pyöräkaduksi Tupasaarentielle asti ja urakan tulisi olla valmis alkuvuonna 2021. Tupasaarentien ja Hiihtomäentien välisen osuuden suunnittelu käynnistetään tänä vuonna.

Herttoniemen aseman seudulla Itäbaana rakentuu alueen muun rakentamisen yhteydessä. Ajankohtainen puistosuunnitelma Herttoniemen Oravapuistosta on nähtävillä parhaillaan. Valurinkatu – Roihuvuorentie väliselle osuudelle suunnitellaan nykyisen pyöräreitin parannuksia ja osin mahdollisesti uutta linjausta.

Roihuvuorentie – Marjaniementie välinen osuus otetaan tarkempaan suunnitteluun arviolta vuonna 2022-2023. Gotlanninkadulla Itäkeskuksessa on jo valmista baanaa. Itäkeskuksesta itään päin baanan suunnittelua tulee tehdä ensin yleissuunnittelun tasolla, jonka jälkeen tehdään tarkempaa suunnittelua.

Herttoniemen Oravapuiston ajankohtainen suunnitelma nähtävillä
Herttoniemen Oravapuistossa baana rakennetaan uusittavan metron meluesteen viereen. Tavoitteena on rakentaa Itäbaanaa ja meluestettä samanaikaisesti, jolloin rakentamisen haitta ympäristölle olisi mahdollisimman lyhyt. Rakentaminen voisi alkaa vuonna 2021.

Suunnittelijankadun ja Konemestarinkadun alikulun välillä jalkakäytävä ja baana pyritään rakentamaan vierekkäin, jotta viheralueet säilyvät mahdollisimman yhtenäisinä. Nykyinen yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie säilytetään jalkakäytävänä. Konemestarinkadun alikulkukäytävän kohdalla baana rakennetaan sillalle.

Pyörätien, jalkakäytävän ja meluesteen rakentamisen takia puistoalueelta joudutaan kaatamaan puita. Pyörätien ja jalkakäytävän puiston puolelle istutetaan uusia puita ja pensaita korvaamaan poistettavaa kasvillisuutta. Puistosuunnitelmaan voi tutustua tarkemmin kaupungin verkkosivuilla 8.9. asti.

Herttoniemen yritysalueella uudistetaan myös muita katuja lähivuosina. Ensimmäisenä työn alle tulevat Suunnittelijankatu ja Laivalahdenkadun eteläpääty.

Tavoitteena 130 kilometriä pitkä baanaverkko
Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava laadukkaiden pyöräteiden – baanojen – verkko. Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin. Ne mahdollistavat nopean, suoran ja tasavauhtisen pyöräliikenteen. Baanaverkko koostuu sekä uusista osuuksista että parannettavista nykyisistä pyöräteistä. Suunniteltu baanaverkko on kokonaisuudessaan 130 kilometrin pituinen.

Pyöräliikennettä edistetään Helsingissä, koska sillä saavutetaan aikasäästöjä, tehokkaampaa tilankäyttöä, terveyshyötyjä, ympäristöetuja, taloudellisia hyötyjä ja liikenneturvallisuuden parantumista. Pyöräliikenteen edistäminen ei ole itseisarvo, vaan keino turvallisemman, viihtyisämmän ja toimivamman kaupungin luomiseen.

Havainnekuva Herttoniemen Oravapuistosta, Konemestarinkadun alikulun kohdalta. Kuva: WSP

JAA