Neljä pikaratikkaa tarkastelussa Myyrmäen suuralueelle

Myyrmäkeä Malminkartanonhuipulta nähtynä keväällä 2023. Kuva: Jani Jakonen

Vantaan kaupunkitilalautakunnalle esiteltiin huhtikuussa Länsi-Vantaan raitioteiden aluevaraustarkastelu.

Aluevaraustarkastelussa esitetään suosituksia mahdollisiksi tuleviksi linjastoiksi, jotka voisivat toteutua tulevina vuosikymmeninä. Vantaan yleiskaavassa on varauduttu läntisen Vantaankin osalta pikaraitiotieyhteyksiin vuodesta 2007 alkaen. Silloin yleiskaavassa määriteltiin joukkoliikenteen runkoyhteydet, jotka voidaan toteuttaa myös raitioteinä.

Länsi-Vantaan raitioteiden aluevaraustarkastelu -työssä on laadittu aluevaraussuunnitelmat Myyrmäen, Martinlaakson, Vapaalan, Kaivokselan ja Louhelan alueille sijoittuville yleiskaavan mukaisille raitiotievarauksille sekä työssä esitetylle uudelle Pähkinärinteen haaralle.

– Aluevaraussuunnitelma on hyvin alustava suunnittelutaso, jonka tavoitteena on luoda käsitys raitiotien ja kadun muiden toimintojen tilantarpeista ympäristön asemakaavoitusta varten. Raitiotien aluevaraukset ohjaavat tarkempaa suunnittelua, ja etenkin Myyrmäen ja Martinlaakson alueilla, joissa kaupunkikehitys on jatkuvaa, uusia asemakaavoja varten oli tarpeen määritellä raitiotiekatujen alustavat tilavaraukset, kerrotaan kaupungin tiedotteessa.

Vantaan yleiskaavan pikaraitiotievarausten taustalla ovat ajatukset neljästä pikaraitiolinjasta Myyrmäen suuralueella.

Kaksi pikaraitiotietä perustuu Helsingin suunnasta tuleviin linjoihin, jotka ovat Vihdintien pikaraitiotie ja Raide-Jokeri 2. Yksi pikaraitiotie perustuu Espoon suunnasta tulevaan Matinkylä–Leppävaara–Myyrmäki-linjaan, jota tässä työssä kutsutaan nimellä Espoon raitiotie. Yksi pikaraitiotie on Vantaan sisäinen linja Myyrmäestä lentoasemalle, joka jatkaisi Vantaan ratikkaa länteen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.