Kehä III:n jättiuudistus valmistui etuajassa

Vantaankosken ja Pakkalan välille rakennettiin hankkeessa kolmannet kaistat.

Kehätielle rakennettiin muun muassa kahdeksan uutta siltaa.

Väyläviraston mukaan Kehä III:n hanke kokonaisuudessaan valmistui kolme kuukautta etuajassa ja noin puoli miljoonaa euroa alle kustannusarvion.

– Toteutuneet kustannukset tulevat olemaan Väyläviraston osalta 29,1 miljoonaa euroa ja Vantaan osalta 8,9 miljoonaa euroa eli yhteensä 38 miljoonaa euroa, kerrottiin tiedotteessa.

Väylävirasto toteutti hankkeen yhdessä Vantaan kaupungin kanssa. ELY-keskus on toteuttanut hankkeen tiesuunnittelun. Hankkeen urakoi GRK Suomi Oy. Hankkeen kustannusarvio oli 38,5 miljoonaa euroa, sisältäen Väyläviraston ja Vantaan kaupungin osuuden.

Keväällä 2021 käynnistyneet Kehä III:n parannustyöt Askistossa sekä Vantaankosken ja Pakkalan välillä ovat ohi ja hankkeen valmistujaiset järjestettiin 30. elokuuta.

Hankkeessa työskenneltiin Vantaan kaupungin alueella Espoon rajalta Vihdintielle saakka noin 2,5 kilometrin matkalla sekä kolmen kilometrin tieosuudella Vantaankosken ja Pakkalan välillä.

– Kehä III:n vilkkaimmin liikennöidylle osuudelle Vantaankosken ja Pakkalan välille rakennettiin kolmannet kaistat. Samalla muutettiin eritasoliittymien erkanevat ja liittyvät rampit sekä Kehä III:n linja-autopysäkit liittymään uusiin kolmansiin kaistoihin. Lisäksi Nuolitien länsipuolella sijaitsevan sillan penkereen painuma korjattiin, tiedotti Väylävirasto.

Suurin yksittäinen työvaihe Askistossa oli Kehä III:n idän suunnan vaurioituneiden pohjarakenteiden uusiminen. Puupaalutetut kohteet korvattiin uusilla teräsbetonipaaluilla ja paalulaatoilla. Lisäksi Tavastkullantien kohdalle rakennettiin kokonaan uusi paalulaatta.

Askiston kohdalla olevat tasoliittymät korvattiin uudella eritasoliittymällä. Samalla Kehä III:n rinnakkaistieksi rakennettiin Askiston ja Hämeenkylän välinen katuyhteys Askistontie.

Askistossa oli myös runsaasti huonokuntoisia siltoja. Hankkeessa rakennettiin yhteensä kahdeksan uutta siltaa ja kunnostettiin kaksi vanhaa siltaa. Mittavimmat siltatyöt olivat Vihdintiellä uusitut Hämeenkylän itäinen ja läntinen risteyssilta sekä Kehä III:n ylittävä Askiston risteyssilta.

Nyt valmistunut hanke on Kehä III:n perusparannuksen kolmas vaihe. Toinen vaihe toteutettiin vuosina 2013–2015. Tätä ennen Kehä III:lla on 2000-luvulla tehty mittavia parannuksia muun muassa Tikkurilan ja Pakkalan välisellä osuudella sekä Vantaankosken ja lentoaseman välillä.

Askiston eritasoliittymä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.