Jorvaksen asema on ollut näihin päiviin asti harvinaisuus pääkaupunkiseudun nykyisessä junaliikenteessä. Jorvaksen asemalla ei ole alikulkutunnelia tai ylikulkusiltaa, vaan matkustajien pitää hyppiä kiskojen yli päästäkseen vastakkaiselle laiturille.
Jorvaksen juna-asemalla Kirkkonummella tehdään parhaillaan mittavaa parannushanketta, jossa erityisesti matkustajien turvallisuuden kohentaminen on olennaista.
Aseman laiturit uusitaan ja nykyinen laituripolku korvataan keyvenliikenteen alikululla junaradan alitse. Lisäksi aseman katu- ja pysäköintijärjestelyt uusitaan sekä rakennetaan uudet kävelyn ja pyöräilyn väylät.
– Matkustusmukavuutta parantavat uudet katokset, valaistus ja matkustajainformaatiojärjestelmä. Parannuksen yhteydessä uusitaan myös ratarakenteita, tiedotti valtion Väylä-virasto hankkeen käynnistyessä.
Jorvaksen asemalle on tehty parannustöiden ajaksi väliaikainen polku jalankulkijoiden käyttöön, tiedotti Kirkkonummen kunta nettisivullaan 20. tammikuuta 2021.
Väliaikainen polku johtaa asemalta Masalantielle.
Väylä-viraston mukaan Jorvaksen asemalla on nykyisin sorapintaiset, matalat ja lyhyet laiturit. Laiturilta toiselle pitää mennä ylittämällä rata laituripolkua pitkin, mikä aiheuttaa vaaratilanteita. Lisäksi laiturit sijaitsevat toisiinsa nähden eri kohdissa.
Radan ylittävä laituripolku rajoittaa ohi ajavien junien sallitun nopeuden 80 kilometriin tunnissa Jorvaksen aseman lähellä. Jorvaksen kohdalla rantaradalla liikennöi vuorokaudessa noin 120 junaa, joista alle puolet on kaukojunaliikennettä ja muut pääkaupunkiseudun lähiliikennettä. Jorvaksen aseman parannushanke mahdollistaa ohiajavien junien nopeuden nostamisen.
Myöskään aseman pysäköintialue ja yhteydet laitureille eivät vastaa nykypäivän tarpeita. Polkupyörillekään ei nykyisin ole asemalla omaa tilaa.
Väylä-virasto on arvioinut, että Jorvaksen aseman parannustyöt valmistuvat vuoden 2021 loppuun mennessä.