Viisi myyttiä ja faktaa korkeasta kolesterolista

MYYTTI #1: Korkea kolesteroli karttaa nuoria ihmisiä
Korkean kolesterolin voisi helposti luulla olevan vain varttuneempien vaiva, mutta tämä ei aina pidä paikkaansa. Noin puolella Euroopan väestöstä on kohonnut kokonaiskolesteroli (1). Tutkimusten mukaan monilla keski-ikäisillä, joiden ”huono” LDL-kolesteroli on kohonnut, on jo valtimotaudin merkkejä. Mitä aikaisemmassa vaiheessa kohonneeseen kolesteroliin reagoidaan, sitä parempi on pitkän ajan sydänterveysennuste (2,3).

Korkea kolesteroli voi olla myös perinnöllistä. Jos jollain perheenjäsenellä tai sukulaisella on kolesteroliongelma, kannattaa tarttua toimeen ja selvittää omat kolesteroliarvot.

MYYTTI #2: Vähärasvainen ruokavalio estää kolesterolin kohoamisen
Ei kannata luottaa siihen, että vähärasvainen ruokavalio suojaisi kolesterolivaivoilta – kolesteroliarvot voivat siitä huolimatta kohota. Kolesterolin alentaminen on hyvä aloittaa tarkastelemalla omia ruokavalintoja. Erityisen tärkeää on ymmärtää rasvojen laadun merkitys. Rasvat voidaan jakaa tyydyttyneisiin ja tyydyttymättömiin, ja niiden oikea suhde voi vaikuttaa myönteisesti kolesteroliarvoihisi ja kokonaisterveyteesi.

Esimerkiksi kerma, täysmaito, kovat juustot, voi ja muut meijerituotteet sisältävät tyydyttyneitä eli kovia rasvoja. Kun niitä syö harvemmin, kolesteroliarvot voivat liikkua parempaan suuntaan. Pehmeät, monityydyttymättömät rasvat ovat sydänterveyden kannalta parempia. Niitä saa monista herkullisista ruoista: ruokalistalla kannattaa olla rasvaista kalaa, kuten lohta ja silakoita sekä pähkinöitä, siemeniä ja kasviöljyjä sekä niistä valmistettuja levitteitä. Näin voi nautiskella elämästä ja saada vaihtelua ruokavalioon.

MYYTTI #3: Säännöllisesti liikkuva säästyy korkean kolesterolin riskiltä
Säännöllinen liikunta voi lisätä ”hyvän” HDL-kolesterolin määrää. Pelkkä treenaaminen ei kuitenkaan ole takuuvarma keino pitää kolesterolia kurissa. Sen rinnalle tarvitaan terveellinen ruokavalio. Ei siis anneta viiden kilometrin lenkin olla hukkareissu – jo muutama helppo muutos ruokavalinnoissa auttaa pienentämään korkean LDL-kolesterolin riskiä.

MYYTTI #4: Tuntisin kyllä, jos minulla olisi korkea kolesteroli
Moni uskoo, että korkea kolesteroli aiheuttaa omaan oloon tai terveyteen muutoksia, jotka ihminen pystyy itse havaitsemaan. Näin ei kuitenkaan ole, sillä kohonnut kolesteroli ei yleensä aiheuta näkyviä oireita.

Kolesteroliarvot selvitetään verikokeella. Korkea kolesteroli on sydäntaudin riskitekijä. Maailman sydäntaudeista kolmannes johtuu korkeasta kolesterolista (1). Sen vuoksi on tärkeää selvittää omat kolesteroliarvot ja seurata niitä yhdessä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.

MYYTTI #5: Kaikki kolesteroli on pahasta
Keho tarvitsee tietyn määrän kolesterolia esimerkiksi hormonien tuotantoon ja solujen rakennusaineeksi. Elimistö pystyy kuitenkin itse valmistamaan tarvitsemansa kolesterolin, joten sen riittävyydestä ei tarvitse kantaa huolta.