Asenteemme nyt ratkaisee onnellisuutemme tulevaisuudessa

Kuluneen vuoden aikana minun, kuten monen muunkin, on täytynyt miettiä, mikä tässä elämässä on tärkeää ja mikä tekee minut onnelliseksi. Korona on tuonut paljon kurjuutta monille, jopa tässä meidän maailman onnellisimmassa maassamme. Turvallisuuden, terveyden, koulutuksen ja läheisyyden merkitys on vahvistunut. Nämä asiat eivät ole itsestään selviä kansallisella tai yksilötasolla, mikä varmasti viimeisen vuoden aikana on meille kaikille kirkastunut.

Velvollisuutemme on toimia vastuullisesti – nyt ja tulevaisuudessa. Keskustelut julkisten ja yksityisesti tuotettujen hoivapalvelujen välisistä ristiriidoista ovat täysin tarpeettomia, eikä niitä pitäisi enää vuonna 2021 käydä. Keskustelu tulee suunnata asukkaiden tarpeisiin ja toiveisiin, ja silloin kaikkien tulevaisuuden ratkaisujen ja työkalujen tulee olla käytettävissä.

Elämme yhteiskunnassa, jossa ikäihmisten ja mielenterveysongelmista kärsivien ihmisten määrä kasvaa, ja julkisen talouden kestävyys heikkenee. Koska julkinen talous on nyt erityisen tiukalla, on tärkeää ja järkevää, että jokainen halutessaan voisi ostaa sellaisia palveluja, joita tarvitsee. Valinnanvapaus ei ole poliittinen kysymys, vaan perusoikeus, joka laajentaa yhteiskunnan monimuotoisuutta.

Olemme yksilöitä, joilla on omat mieltymyksemme, ja tämän pitäisi toteutua nyt ja tulevaisuudessa, kun tulevat sukupolvet valitsevat ikäihmisinä asumispalveluita itselleen. Kuinka hienoa olisi soittaa edelleen rumpuja hoivakodin bändissä tai järjestää vaikkapa jazz-iltamat naapureiden kanssa? Pieniä isoja asioita.

Esperi on uudistanut strategiaansa keskellä koronakriisiä, ja olen ylpeä siitä työstä, joka on tehty yhdessä koko henkilöstömme kanssa. Strategia on meille tärkeä, jotta tiedämme, miksi ja kenelle työskentelemme ja minkälaisia valintoja teemme. Tavoitteemme on, että kotiemme asukkaat, ikäihmiset, kehitysvammaiset ja mielenterveyskuntoutujat, voivat elää onnellista elämää omilla ehdoillaan – turvallisesti.

Terveydenhoito on ala, jossa luottamus on kaiken perusta. Asialla on myös iso strateginen ulottuvuus. Maineemme on perustellusti kyseenalaistettu, ja teemme päivittäin sisukkaasti työtä luottamuksen palauttamiseksi. Olemme ottaneet suuria edistysaskeleita laadun parantamisessa ja tämä työ jatkuu. Olen iloinen siitä, että asiakkaamme ovat osoittaneet luottamusta Esperiin ja että yhä useampi valitsee Esperin kodikseen.

Strategiamme ei ole kasvaa nopeasti. Strategiamme on kasvaa laadukkaasti. Johtavana toimijana haluamme, että koko ala kehittyy ja että lainsäädäntö, koulutus sekä hankinnat vievät osaltaan kehitystä eteenpäin.

Hyvän henkilöstön saatavuus on ja tulee olemaan koko terveydenhuollon kohtalon kysymys. Esperi-konserni on suuri työllistäjä, ja meillä on yli 6000 työntekijää. Henkilöstön hyvinvointi on tärkeä strateginen painopisteemme jatkossakin. Tuoreen henkilöstötutkimuksemme tulokset osoittavat, että luottamus johtoon on kasvanut. Työmme avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämiseksi tuottaa jo näkyviä tuloksia.

Koko hoiva-alaa on tehtävä houkuttelevammaksi ja koulutuspaikkoja on lisättävä. Tämä vaatii meiltä kaikilta uusia ratkaisuja, tiedon lisäämistä, uutta ajattelua sekä aitoa kiinnostusta kuunnella työntekijöidemme ja asukkaidemme ääntä. Tämä on vaatimus myös jokaiselle esperiläiselle: sinun ja minun on näytettävä hyvää esimerkkiä ja oltava paras työkaveri toiselle ja paras hoitaja asukkaalle.

Onnelliset asukkaat ja parhaat työtoverit muodostavat kulttuurimme ytimen. Kyse on mitä suurimmassa määrin asenteesta.

Stefan Wentjärvi

Kirjoittaja on Esperi Caren toimitusjohtaja vuodesta 2019. Stefan Wentjärvellä (VTM) on vahvaa kokemusta laadun ja henkilöstön kautta johtamisesta useista eri palvelualan yrityksistä. Hän on aiemmin toiminut myös terveyspalveluyritys Doctagonin toimitusjohtajana sekä lentoyhtiö Blue1:n toimitusjohtajana.