National Roadille syöttävällä tietullisemalla vilkas liikennöinti pyrkii sulautumaan letkaksi historialliselle valtatielle. Majatalon talleilla vaihdetaan postivaunujen hevoset vetreisiin ja matkustajat ja ajurit saavat ruokailtua suojaisissa tiloissa. Vuonna 1811 liittovaltion rahoituksella aloitettu National Roadin rakentaminen loi elintärkeän linkin itärannikon ja Ohion laakson välille. Ensimmäinen osuus luikerteli vuorten lomassa Marylandin Cumberlandista Ohiojoen varrella sijaitsevaan Wheelingiin. 1850 – luvulla ylsivät lisäyhteydet aina Illinoisiin saakka.Itäinen tieosuus sai tunnustusta huolellisesta suunnittelutyöstä ja rakennustyön perusteellisuudesta. Sadeveden poisviettävä 6 metriä leveä keskikaista pinnotettiin kivimurskeella. Tie oli yksi harvoista jokasään teistä Yhdysvalloissa. Mukavan matkanteon mahdollistavalla valtaväylällä eivät matkanneet vain siirtolaiset vankkureineen, matkaa taittoi myös hyvin kirjava muiden kulkuneuvojen kirjo. Tiukasti aikataulutetut kilpailevien yritysten värikkäästi maalatut vankkurit mittelöivät usein vaarallisesti; valtavat rahtia kuljettavat vankkurit kuljettivat teollisuustuotteita länteen ja taas maataloustuotteita vastakkaiseen suuntaan; myös karjamarkkinoille jolkuttelevat karjalaumat kuuluivat valtatien vaeltajiin.