Täysin sähköisen hyperauton Lotus Evijan kehitysohjelma jatkuu vauhdilla. Viime kuussa Lotus esitteli uuden elokuvan radalta Hethelin päämajassa. Gavan Kershaw selitti ensimmäistä kertaa Evijan viisi ajotilaa ja miten se on todellinen Lotus. Tuotemerkin ajoneuvomäärien johtajana Gavan luotsaa hän tiimiä, joka varmistaa, että Evijassa on kaikki tarvittava erinomaisen dynaamisen suorituskyvyn saavuttamiseksi, jota maailma odottaa Lotus-autolta. Mutta hän ei ole ainoa – projektiin osallistuu joukko kokeneita insinöörejä. James Hazlehurst on Lotus-testikuljettaja, joka on viettänyt eniten aikaa Evija-prototyyppien ajamisen parissa sekä Hethelissä että ympäri maailmaa. James on viettänyt melkein 100 tuntia kuumalla istuimella ja selittää millaista se on ollut…
”Ajoneuvodynamiikka on hämmästyttävä sekoitus luovuutta ja teknistä tietämystä johon liittyy paljon vastuuta – kaikkien niiden ihmisten työtä, jotka ovat mukana kehitysohjelmassa, on koottava yhteen niin monen eri osaston tuotos jottaa saadaan kaikki toimimaan autossa sopusoinnussa. Satojen ihmisten tekemien lukemattomien työtuntien, laskelmien, tietokoneanalyysien, komponenttien suunnittelun jälkeen auto on saatava liikkumaan siten että sen käsitteleminen ja ohjautuvuus on toivotulla tasolla jotta se on todellinen Lotus. Tietokonesimulaatioilla ja mallinnuksilla tuetaan yhä enemmän ajoneuvojen viritystä, mutta viime kädessä kuumalla istuimella olevan kaverin tehtävänä on seurata jousitusta, venttiilien toimintaa, jäykkyyskäyttäytymistä, rengasseosta, rengaspaineita, takasiipien asentoja ja lukemattomia muita asetuksia. Et voi luottaa mihinkään muuhun kuin siihen, mitä tunnet käsien, istuimen ja omien tuntemuksiesi kautta. Kun saat uuden auton prototyypin, se on vain auto, mutta kun olet tehnyt työsi, sillä on oma luonteensa ja siinä on myös pieni pala sinua. Mielestäni se tekee jokaisesta Lotuksesta Lotuksen, ja Evija on sataprosenttinen Lotus”, lausuu Hazlehurst.
Tietenkin ihmiset haluavat tietää, millaista on ajaa Evijalla. Ajon Alusta alkaen raaka eläimellinen voima, jonka tunnet painautuessasi istuinta vasten on todella vaikuttava kokemus. Tunnet sen myös vatsanpohjassasi kun kiihdytät. Evija saavuttaa 290 kilometrin nopeuden yhdeksässä sekunnissa. Lotus Exige 430: n käynnistys on villieläimen riehuntaan verrattava villi kokemus, mutta Evija vie senkin uudelle tasolle. Evijan suorituskyky mutkissa on yhtä vaikuttava. Tunne kun Evija iskee kyntensä asfaltille aerodynamisen kuormituksen kasvaessa, on lievästi sanottuna erikoinen kokemus.
”Olen ollut ajoneuvodynamiikan insinööri 10 vuotta, ja mahdollisuus liittyä Lotusin kehitystiimiin oli mahdollisuus jota en mitenkään voinut hylätä. Lotus liittyy niin läheisesti ajamisen ja ajettavuuden täydellisyyteen, että on etuoikeus olla osa auton kehittämistä. Olen ajanut monia autoja urani aikana, ja voin sanoa, että Lotus Evija eroaa kaikesta tähän asti kokemastani”, sanoo Hazlehurst.
Evijan poikkeuksellisen dynaamisen suorituskyvyn voi kokea vain radalla, mutta se on suunniteltu tarjoamaan yhtä palkitseva kokemus myös tavallisella tiellä. Kyse ei ole vain nopeasta ajosta. Seuraavassa esimerkki. Tunnusomaista kaikille Lotus-tuotteille tehtävä 50-metrin testi, jossa minkä tahansa automme ajon ensimmäisten 50 metrin sisällä täytyy voida tuntea ohjausvasteen tarjoama välitön tuntuma tiehen joka on täysin tasapainossa käsiteltävyyden kanssa sekä ajomukavuus ja voimansiirto, joka vastaa suoraan kaasupolkimen tarpeeseen. Lotus Evija on uskomaton.


Kuva 1: Lotus Evijasta näkyy tiellä kuin tiellä tämä näkymä.
Kuva 2: Lotus Evija on vaikuttava