Autot : Suunniteltu tuottamaan riemua − IONIQ 5 N

Suunniteltu tuottamaan riemua − IONIQ 5 N

IONIQ 5 N on Hyundain kaikkien aikojen tehokkain täyssähköinen sarjatuotantoauto. Se edustaa täysin uutta segmenttiä, eikä vastaavaa ole sähköautomarkkinoilla ennen nähty. Siinä on erinomaiset rata-ajo-ominaisuudet maksimaalisen kiihtyvyyden, suuremman vääntömomentin ja jopa 478 kW:n (650 hv) tehon ansiosta. N-tuotemerkin autourheilusta inspiraationsa saaneet peruspilarit ovat kaarreajokyky, kilparatakyky ja arkeenkin istuva tehokas urheiluauto.

Hyundain IONIQ 5 N − N-tuotemerkin ensimmäinen suorituskykyinen, täyssähköinen malli − sai maailman ensiesittelynsä heinäkuussa 2023 Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa Englannissa. IONIQ 5 N vakiinnuttaa Hyundai N:n aseman Hyundai Motorin teknologisena voimanpesänä. IONIQ 5 N edustaa N-merkin sähköistymisen tulevaisuutta ja uutta tapaa, jolla huippusuorituskyvyn harrastajat voivat sähköistää intohimonsa ajamiseen maantiellä ja radalla. Uutuus jakaa Hyundain WRC-autojen DNA:n ja edustaa sekä yhdistää Hyundain pitkäaikaista perintöä edistykselliseen tulevaisuuteen. Uutuuden edistyksellistä teknologiaa jaetaan tulevaisuudessa kaikkiin Hyundain sähköautomalleihin − myös lisää sähköisiä N-malleja on tulossa. IONIQ 5 N:n poikkeuksellinen suorituskyky ja innovatiivinen henki on ehditty jo palkita arvostetulla Car of the Year -palkinnolla vuoden 2023 TopGear.com Awards -kilpailussa. IONIQ 5 N -malli yhdistää Hyundai-konsernin sähköautoille suunnitellun modulaarisen alustan (E-GMP) N-tuotemerkin moottoriurheilussa kehitettyihin teknologioihin ja asiantuntemukseen. N-tuotemerkin autourheilusta inspiraationsa saaneet kolme peruspilaria ovat kaarreajokyky, kilparatakyky ja arkeenkin istuva urheiluauto.

Rallilla maustettu neliveto tekee autosta makean mutkakoneen

N:n nelivedon tarina alkoi vuonna 2015 rallin MM-kilpasarjassa. IONIQ 5 N on ensimmäinen N-brändin tuotantoauto, joka on varustettu nelivedolla (AWD). IONIQ 5 N vie ajamisen uudelle tasolle vaikuttavien kaarreajo-ominaisuuksiensa ansiosta. Parannukset korirakenteessa, ohjauksessa ja poljinjärjestelmissä tekevät IONIQ 5 N:stä dynaamisen ja innostavan auton. Korirakenteeseen on lisätty 42 hitsauspistettä ja yli kaksi metriä liimapintaa sivuttaisjäykkyyden, käsiteltävyyden ja turvallisuuden parantamiseksi. Moottorin ja akuston kiinnitystä on vahvistettu, jotta ne kestävät sähkömoottorin suurempaa vääntömomenttia, ja etu- ja taka-alarunkoja on parannettu. IONIQ 5 N:n ohjaus on vahvistettu N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) -järjestelmällä, joka tarjoaa tarkan ohjaustuntuman.

N Pedal -järjestelmä kehitettiin ratkaisuksi, jolla pyritään saavuttamaan Hyundain i20 N WRC -autoissa nähty herkkä käsiteltävyys. Tämä älykäs ohjelmistotoiminto tarjoaa välitöntä kääntymiskäyttäytymistä ja parannettua kaasun herkkyyttä. Toiminto on valittavissa N- tai Sport-ajotilassa ja säädettävissä kolmelle eri tasolle. N Pedal perustuu samanlaiseen tekniikkaan, jota käytetään i-Pedalin regeneratiivisessa jarrujärjestelmässä, ja se asettaa nopean ja riemastuttavan kaarreajon energiatehokkuuden edelle. Hyödyntämällä hidastavaa voimaa luodaan aggressiivinen painonsiirto, joka johtaa terävämpään kaarreajoon.

Kaarreajovalmiutta parantaa myös N Drift Optimizer, joka auttaa säilyttämään ajokulman. Se yhdistää etu- ja takavääntömomentin jakautumisen, vääntömomentin suuruuden, jousituksen jäykkyyden, ohjauksen vasteen ja e-LSD-järjestelmän (sähköinen tasauspyörästön luistonrajoitin) luodakseen erityisesti driftaamiseen optimaalisen ajotilan. Järjestelmä auttaa kaiken tasoisia kuljettajia sekä nauttimaan että onnistumaan driftaamisessa. Taka-akselilla oleva e-LSD optimoi kaarreajo-ominaisuudet ja auton hallinnan. N Torque Distribution tarjoaa täysin muuttuvan vääntömomentin jakautumisen eteen ja taakse, jota voidaan säätää 11 tasolle.

Huippuunsa hiotut rata-ajo-ominaisuudet

IONIQ 5 N:n ulkoasu korostaa sen sitoutumista suorituskykyyn ja radalla ajamisen mahdollisuuksiin. Nämä muutokset erottavat sen vakiomallisesta IONIQ 5:stä ja korostavat sen urheilullisuutta. IONIQ 5 N on 20 mm matalampi, 50 mm leveämpi ja 80 mm pidempi kuin IONIQ 5. Auton alla on taotut 21-tuumaiset alumiinivanteet ja erittäin pitävät korkean suorituskyvyn 275/35R21 Pirelli P-Zero -renkaat. Keskikonsoli on räätälöity rata-ajoa varten, ja siinä on polvituki.

IONIQ 5 N:n sydämenä ovat sen tehokkaat sähkömoottorit, joiden kierrosluku voi nousta vaikuttaviin 21 000 kierrokseen. N Grin Boost -ominaisuus, joka antaa 10 sekunnin ajan tehonlisäyksen kiihtyvyyden parantamiseksi ja tarjoaa jopa huikeat 478 kW / 650 hv tehoa.

Jarrutuskyky on ratkaisevan tärkeää kilparadalla, ja IONIQ 5 N hallitsee sen N-malliinsa varta vasten kehitetyillä jarruilla. Autossa on 400 mm:n etujarrulevyt, joissa on nelimäntäiset monobloc-satulat, ja 360 mm:n takajarrulevyt. Näissä komponenteissa on käytetty kevyitä materiaaleja ja optimoitua ilmavirtausta jäähdytyksen tehostamiseksi.Taloudellisuutta parantava regeneratiivinen jarrujärjestelmä on uudistettu jarrutustehon parantamiseksi. Regenerointijarrutus toimii jarruvoiman ensisijaisena lähteenä, ja mekaaniset jarrut täydentävät sitä tarpeen mukaan, mikä takaa myös ratakestävyyden. IONIQ 5 N:n N Brake Regen -jarrutusjärjestelmä tarjoaa poikkeuksellisen suuren, jopa 0,6 G:n hidastusvoiman, mikä asettaa jarrutusteholle uuden mittapuun. Elektronisesti ohjattu jousitus laajentaa auton suorituskykyaluetta ja takaa mukavan mutta dynaamisen ajonautinnon. Siihen on lisätty pyörän anturit ja suuremmat, parannetut ja erityisesti viritetyt jousituksen vaimentimet. Jousituksen jäykkyys muuttuu ajotilavalinnan mukaan. IONIQ 5 N erottuu muista myös siten, että rata-autoilusta ja rallitaipaleilta tunnettu kahden polkimen ajo − niin kutsuttu vasemman jalan jarrutus − on sillä mahdollista. Jarrua voi annostella yhtäaikaisesti kiihtyvyyspolkimen kanssa ilman vedon katkeamista. Huipputehon ylläpitämiseksi IONIQ 5 N:ssä on edistyksellinen akun lämmönhallinta. Järjestelmä on suunniteltu pienentämään liiallisen kuumuuden aiheuttamaa tehon heikkenemistä myös vaativissa rata-ajo-olosuhteissa.

Sykähdyttävä ajokokemus jokaiseen päivään

Ensimmäiset testikuljettajat ovat kehuneet IONIQ 5 N:ää jokapäiväisen ajamisen käytännöllisyyden ja edistyksellisten kilparataominaisuuksien yhdistelmästä. IONIQ 5 N hemmottelee polttomoottorin äänimaailmalla ja tarjoilee samalla edistyneen sähköautokokemuksen. IONIQ 5 N on arkeen istuva urheiluauto, joka tarjoaa vaihteenvaihtamisen tunnelman ja tunteisiin vetoavan kuljettajakokemuksen N e-Shift-järjestelmän ja N Active Sound + -järjestelmien avulla. N e-Shift on virtuaalinen vaihteisto, joka simuloi 8-vaihteista kaksoiskytkintä säätämällä moottorin vääntöä. Järjestelmä tuottaa bensiinikäyttöisen urheiluauton tuntua. N Active Sound + toimii yhdessä N e-Shiftin kanssa tuottaakseen paitsi futuristisen sähköautoäänen myös urheilullisen äänimaailman. Yhdessä ne lisäävät ajamisen riemua simuloimalla polttomoottoriajoneuvon tärähdyksen tuntua ja ääntä.

Innovatiivinen N Road Sense -järjestelmä suosittelee automaattisesti N-tilan aktivoimista, kun se havaitsee edessä olevista mutkista kertovan liikennemerkin. Toiminto parantaa ajokokemusta optimoimalla ajoneuvon asetukset vastaamaan tieolosuhteita. Lisäksi IONIQ 5 N:ssä on V2L-ominaisuus (Vehicle-to-Load), jonka avulla sähköauton korkeajänniteakun energiaa voidaan käyttää erilaisten laitteiden lataamiseen tai virran ulosottoon enimmillään 3,6 kW:n teholla, vaikka auto olisi sammutettuna. Käytännöllinen ominaisuus saa auton toimimaan virtalähteenä, mikä lisää sen monipuolisuutta pelkkää ajamista pidemmälle. Sisätiloissa IONIQ 5 N yhdistää saumattomasti N-tuoteperheen tunnusomaiset muotoiluelementit radalla ajamisen tyyliin ja toiminnallisuuteen. N-ohjauspyörä on muotoiltu uudelleen, ja siinä on ensimmäistä kertaa näkyvästi N-logo. Ohjauspyörässä on Drive Modes -ajotilanvalinta-, NGB- ja N-painikkeet, joiden avulla kuljettaja voi valita haluamansa ajotilan ja muokata yhdistelmiä yksilöllisen ajokokemuksen saavuttamiseksi. Valaistulla N-logolla varustetut kevyet urheilulliset kuppi-istuimet on sijoitettu matalalle ja pitävät tiukasti otteessaan suuremmissakin mutkissa. Eco Alcantara – nahka -verhoillut istuimet ovat lämmitettävät ja etuistuimissa on myös viilennystoiminto. Sisätiloissa on erinomaiset tilat niin etu- kuin takamatkustajillekin. Tavaratilaa autossa on 480 litraa (VDA).

IONIQ 5 N Suomessa

Hyundai IONIQ 5 N saapuu Suomen markkinoille 84 kWh -akustolla 650-hevosvoimaisena AWD-nelivetona. Hinnat alkavat 79 390 eurosta. Mallin vapaa autoetu on 1 125 eur/kk ja käyttöetu 1 065 eur/kk. IONIQ 5 N on erittäin kattavasti varusteltu, lisävarustelistalta on valikoitavissa ulkovärivaihtoehtoja (790-990 euroa) sekä lasikatto (999 euroa). Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen loppukeväästä 2024.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.