Aamukorva kuuntelee yksinäistä senioria

Jos aamun tunnit tuntuvat yksinäisiltä, Aamukorva tarjoaa kuuntelijan jo ennen kukonlaulua.

Kello kolmen ja viiden väliä yöllä nimitetään suden hetkeksi: silloin ihminen on haavoittuvaisimmillaan.

Moni seniorikansalainen herää noihin aikoihin. Kodeissa ei piileksi oikeita susia, mutta henkisiä petoja ehkä kylläkin. Tai sitten aika aamulla tuntuu muuten vain yksinäiseltä.

Sitä varten on HelsinkiMission Aamukorva. Se on puhelinpalvelu, johon yli kuusikymppiset voivat soittaa joka aamu viidestä kahdeksaan. Vastaajat ovat ystävällisiä vapaaehtoisia, sellaisia kuin työikäinen Anna, jonka ääni kuuluu puhelimen päästä pari kertaa kuussa.

– Useimmiten soittajien kanssa jutellaan ihan tavallisista asioista: siitä, millainen puuro on tänään keitetty, mitä on ohjelmassa päivän aikana, mitä tänään kuuluu. Toki murheistakin puhutaan, hän kertoo.

Kolmen aamutunnin aikana hän vastaa yleensä yli kymmeneen puheluun.

Puhetta ihmiseltä ihmiselle

Aamukorva on toiminut jo 20 vuotta. Toiminnan ajatus on pysynyt samana kaikki nämä vuodet: tarjotaan kuunteleva korva sitä kaipaavalle seniorille. Varhainen ajankohta on paljastunut hyväksi, sillä puheluita tulee eniten heti päivystysajan alettua.

– Moni on ollut viideltä jo pitkään hereillä ja haluaa aloittaa päivänsä juttelemalla jollekin, Anna tietää.

Viime vuonna Aamukorvaan tuli yhteensä 3732 puhelua. Tavallisesti ne kestävät viidestä kahteenkymmeneen minuuttiin.

– Keväällä soitot lisääntyivät selvästi koronan vuoksi, mutta nyt tilanne on taas tasaantunut, kertoo Aamukorva-toiminnan koordinaattori Kaisa Kivelä HelsinkiMissiolta.

Vastaajat ovat HelsinkiMission kouluttamia tavallisia ihmisiä, joilta ei vaadita sosiaali- tai terveysalan ammattiosaamista. Heitä on yhteensä noin 60.

– Ajatus on, että tässä puhuu ihminen ihmiselle. Tarvittaessa vapaaehtoiset ohjaavat eteenpäin, jos soittaja tarvitsee tanakampaa tukea, Kivelä sanoo.

Palaute palvelusta on ollut hyvää. Taannoin Kivelä kuuli soittajasta, joka on hyödyntänyt Aamukorvaa jo 15 vuoden ajan.

– Hän arveli, että ei ole siitä syystä tarvinnut muita tukipalveluita.

Soittaa voi vaikka joka viikko

Kun Anna on vapaaehtoisvuorossa, hänen herätyskellonsa pirahtaa neljältä. Hän tekee aamutoimet valmiiksi niin, että on valmis karauttamaan töihin heti Aamukorva-vuoron päätyttyä.

– Omassa elämäntilanteessani en pystyisi sitoutumaan siihen, että olen joka viikko tiettyyn aikaan jonkun luona auttamassa. Aamukorvassa saan valita vuoroni itse, Anna kiittää.

Kun vuoro sitten alkaa, puhelin soi heti.

– Monet soittavat usein. Tunnistan heidät jo äänestä.

Muusta hän ei heitä voisikaan tunnistaa. Tilastoja varten Anna merkitsee järjestelmään arvion juttukumppanin sukupuolesta, iästä ja siitä, onko tämä soittanut aiemmin, mutta mitään henkilötietoja hän ei kerää. Edes soittajan puhelinnumero ei näy vastaajille.

– En juuri kysele, vaan annan soittajan johdatella keskustelua. Osa ei ole viikkoihin jutellut kenenkään kanssa, Anna toteaa.

Vuoron jälkeen hän lähtee töihin aina tavanomaista iloisempana, vaikka herätys on ollut varhainen.

– Aamukorvan myötä olen havahtunut siihen, kuinka yksinäisiä monet vanhat ihmiset Suomessa ovat. Kymmenen minuutin puhelulla on iso merkitys.

 


Kaipaatko kuuntelijaa?

Aamukorva palvelee numerossa 045 341 0504 joka aamu kello 5–8. Puhelu maksaa tavallisen kännykkäpuhelun verran. Palvelu on tarkoitettu yli 60-vuotiaille ympäri Suomen.