Liikenneturvan marraskuussa 2022 toteutetun kyselyn mukaan 56 prosenttia suomalaisista koki, että pyöräilijöiden ajovalon pitäisi olla kiinteästi palava, ei vilkkuva.
Vilkkuva ajovalo jakoi kansalaisten mielipiteet lähes kahtia: toisia vilkkuva ajovalo häiritsee tai ärsyttää ja toisia taas ei.
– Liikenneturva suosittaa yhtäjaksoisesti palavia pyöränvaloja vilkkuvalojen sijaan. Vilkkuva etuvalo ei tue pyöräilijän turvallista ajamista, sillä se valaisee huonommin pyöräilijän reittiä kuin kiinteästi palava valo. Vilkkuvaa valoa liikenteessä käytetään suuntamerkissä ja pahimmillaan vilkkuvalo voi jopa aiheuttaa jollekin migreenikohtauksen, kertoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa tiedotteessa.
Pyöräillessä on hämärän ja pimeän aikaan käytettävä valoja: eteenpäin vaaleaa ja taakse punaista valoa. Pyörän valot auttavat sekä pyöräilijää näkemään että myös näkymään muille.
Pyöräilijän valot voi kiinnittää joko pyöräilijään tai pyörään. Hieman alle puolet kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että pyöräilijän otsavalo häikäisee enemmän kuin pyörään kiinnitetty valo.
Myös punaisen takavalon merkitys tunnustettiin, sillä 80 prosenttia vastaajista koki sen tarpeelliseksi pyöräillessä.
– Valon vähetessä myös näkeminen ja muille näkyminen vähenevät. Pimeällä pyörän selässä liikenteessä kohdataan samoja riskejä kuin valoisalla. Tehokaskaan valojen käyttö ei takaa päivänäkyvyyttä, mutta kunnolliset pyörän valot ovat ehdottoman tärkeät, Leena Piippa painottaa.
Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista liikenteen eri ilmiöihin marraskuussa 2022. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1113 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.