Malminkartanon rautatieaseman matkustajamäärä on vähentynyt toukokuussa 2019 jopa seitsemän prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan edellisvuonna. Pitäjänmäen rautatieaseman matkustajamäärä on laskenut vuodesta 2018 Malminkartanoa enemmän, peräti yhdeksän prosenttia.
HSL:n mukaan Malminkartanon rautatieaseman käyttäjämäärä on vähentynyt Helsingin seudun joukkoliikenteen vyöhykeuudistuksen vuoksi. Vyöhykeuudistus astui voimaan huhtikuun lopulla 2019.
HSL:n tiedotteessa ei kerrota juna-asemien matkustajien lukumääriä.
Vyöhykeuudistus ei ole aiheuttanut matkustajamäärien kasvua lähijunaliikenteessä, mutta matkustajien käyttämiin asemiin on tullut muutoksia. Asemakohtaisesti matkustajamäärien kasvua on ollut Espoossa Mäkkylän ja Leppävaaran rautatieasemilla, Vantaan Myyrmäen sekä Huopalahden asemilla. Laskua on ollut sellaisilla rautatieasemilla, jotka ovat juuri Helsingin rajan sisäpuolella, kuten esimerkiksi Pitäjänmäen ja Malminkartanon asemilla.
‒ Tämä viittaa siihen, että uudet vyöhykerajat ja lippujen hinnoittelu ovat vaikuttaneet reittivalintoihin. Kulkureitit ovat osittain muuttuneet niin, että aiemman edullisemman, mutta mahdollisesti hieman vaikeamman yhteyden sijasta uusi reitti kulkee nyt kätevimmän ja lähimmän aseman kautta. Esimerkiksi noin 100 päivittäistä matkustajaa on siirtynyt käyttämään Mäkkylän asemaa Pitäjänmäen sijaan, kertoi HSL:n ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori tiedotteessa.Vy