Kalasataman raitiotien piti kulkea Redin keskeltä – Redistä tulikin aiottua isompi

Kalasatamaan suunniteltavan raitiotien piti alkuperäisen suunnitelman mukaan kulkea paikassa, jossa nyt on uusi Kalasatamankadun katettu kävelykatu. Raitiotien kaavoittamisesta kauppakeskuksen läpi luovuttiin, koska kauppakeskuksesta haluttiin aiottua isompi.

Katettu kävelykatu kulkee kauppakeskus Redin halki Leonkadulta Työpajankadulle. Kävelykatu kulkee kauppakeskuskiinteistön kahden rakennusosan välissä, ja kadun yläpuolella kulkee kauppakeskuksen sisäkäytäviä.

Kalasataman keskuksen suunnitelmia muutettiin vuonna 2014 niin, että raitiotiekiskot vedetäänkin Leonkadulta Hermannin rantatielle, sieltä metroradan ali ja edelleen eteenpäin Hermannin rantatietä pitkin kohti Vallilanlaaksoa. Raitiovaunupysäkit sijoittuvat metrosillan lipan alle kohtaan, jossa nyt on väliaikaisesti uudet bussipysäkit.

-Kalasataman keskuksen joukkoliikennereitit ovat muuttuneet toteutussopimuksen hyväksymisen jälkeen siten, että bussi- ja raitiovaunureitit ovat siirtyneet Kalasatamankadulta Hermannin rantatielle, kerrotaan Kalasatamankadun asemakaavan muutoksen selostuksessa vuodelta 2014.

Raitiotien reittiä muutettiin koska Kalasatamankatua kavennettiin 25 metristä 14 metriin noin sadan metrin matkalta. Katu suunniteltiin pelkästään jalankulkuympäristönä, joka on katettu. Kadun kavennus mahdollisti Kalasataman keskuksen jalustaosan, liiketilojen ja maanalaisten tilojen laajennuksen.

Kalasataman raitiotien rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2020. Raitiovaunulinjan reitti on: Nihti – Kalasataman keskus – Vallilanlaakso – Pasila.

Jani Jakonen