Ilmalan raitiotien eli 9-linjan jatkon rakennustyöt ovat valmistuneet Pasilan seudulla.
Raitiolinja 9 jatkaa 17. lokakuuta 2022 lähtien reittiään Pasilansillan kautta Pasilankadulle ja edelleen Radiokadun kautta Ilmalantorille saakka.
– Kaupungin tavoitteena on ollut kehittää kasvavan Pasilan joukkoliikenneyhteyksiä sekä edistää kestäviä liikkumismuotoja. Ratikkaliikenne vähentää ruuhkia ja autojen aiheuttamaa melua, vaikka toki äänetöntä raitiovaunuliikennekään ei ole. Myös pyöräilyä on parannettu uusilla pyöräkaistoilla, kertoo projektinjohtaja Juuso Luoto Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta.
HSL:n mukaan linjan 9 nykyinen Ratapihantiellä sijaitseva päätepysäkki Pasilan asema jää pois käytöstä.
Ilmalan raitiotietä on rakennettu heinäkuusta 2020 alkaen.
Kaksivuotisen urakan aikana urakoitsija GRK on rakentanut raitiotiekiskot Pasilankadulta Ilmalantorille, jossa linjan 9 uusi päätepysäkki sijaitsee Ilmalan aseman lähellä.
Kiskojen lisäksi on rakennettu muun muassa uudet pysäkit sekä raitiovaunun tarvitsema tekniikka.
Raitiotieurakan yhteydessä Pasilassa on myös uudistettu kunnallistekniikkaa sekä rakennettu turvallisempaa ja sujuvampaa katutilaa kaikille liikennemuodoille.
Radiokadulle on rakennettu uudet jalkakäytävät ja niistä erotellut yksisuuntaiset pyörätiet.
Urakoitsija GRK on rakentanut projektin aikana niin katujen alla kuin päällä.
Raitiotieurakan yhteydessä on saneerattu Pasilankadun ja Radiokadun kunnallistekniikkaa, kuten vesiputkia, viemäreitä ja kaapeleita. Samalla katupinnat ja katujen rakenteet on uusittu.
Katupuita ja muita istutuksia istutetaan urakka-alueen kaduille kevään 2023 aikana, sillä osa aiemmin istutetuista puista ei lähtenyt kasvamaan odotetusti.
– Kokonaisuutena urakan rakennustyöt sujuivat hyvin. Kunnallistekniikan uusiminen sekä raitiotiekiskojen ja katujen rakentaminen Pasilankadulla ja Radiokadulla valmistuivat pääosin vuoden 2021 lopulla ja kadut palautettiin liikenteen käyttöön useita kuukausia alkuperäistä urakka-aikataulua edellä, kertoo GRK:n rakennuspäällikkö Heikki Haavikko.
– Haasteiltakaan ei urakassa kuitenkaan vältytty, sillä Ilmalantorin alueella ollut rikkonainen kallio ja kallioruhje aiheuttivat suunnitelmiin ja aikatauluihin muutoksia, Heikki Haavikko jatkaa.
Ennen liikennöinnin aloittamista Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne asentaa raitiotien ylle ajolangat, asentaa teknisiä laitteistoja sekä tekee koeajoja uudella osuudella.