Katujen kevätpuhdistuksen tieltä joudutaan siirtämään pois tuhansia autoja Helsingissä, koska monet ihmiset eivät noudata autojen siirtokehotuskylttejä.
Esimerkiksi viime keväänä huhti- ja toukokuun aikana kaupunki teki yhteensä 10 137 autojen lähisiirtoa, joista suurin osa liittyi katujen hiekanpoistotyöhön. Näistä siirroista 8452 oli auton haltijalle maksullisia ja 1675 maksuttomia.
– Jos auto on pysäköity siirtokehotuskyltin pystyttämisen jälkeen, siirtokustannukset peritään auton omistajalta, tiedottaa Helsingin kaupunki.
Lähisiirto tarkoittaa sitä, että auto siirretään kaupungin toimesta kadun toiselle puolelle tai läheiselle kadulle, eikä autoa kuljeteta säilytykseen varastoon.
Samaa autojen siirtohommaa tehdään tänäkin keväänä, kun katujen puhdistus pääsee kunnolla vauhtiin.
Autojen siirtäminen on kaupungin mukaan kallista puuhaa. Auton omistajalta perittävä siirtokustannus on vähintään 91 euroa. Todelliset kustannukset ovat kuitenkin moninkertaiset, sillä katujen puhdistuskoneet joutuvat odottelemaan autojen siirtojen ajan.
– Katuja puhdistamassa on keskimäärin viisi eri laitetta ja siirtohenkilö. Kaluston odotuttamisen kustannus on vähintään kaksinkertainen siirtomaksuun verrattuna ja yleensä enemmän. Odottelu tulee kaupungille kalliiksi. Lisäksi autojen siirrot hidastavat työtä merkittävästi, kertoi katukunnossapidon tiimipäällikkö Tarja Myller tiedotteessa.
Kaupunki pyrkii helpottamaan siirtokehotusten noudattamista kertomalla tulevista puhdistuskohteista Katujen puhdistussuunnitelmat -verkkosivulla. Oman kotikatunsa puhdistusajankohdasta voi tilata tiedon tekstiviestipalvelusta.
Tänä vuonna Helsingin katujen puhdistusurakan arvioidaan kestävän toukokuun loppuun asti, tai jopa kesäkuulle. Työtä hidastavat talven aikana kaduille levitetty poikkeuksellisen suuri sepelimäärä sekä kevään hidas eteneminen ja yöpakkaset.