Lähivuosina rakennettavia Kruunusiltoja on yritetty saada raitioliikenteen lisäksi myös henkilöautoliikenteen käyttöön, mutta kaupunki ei ole vaatimuksiin suostunut. Viimeisimpänä on ehdotettu Kruunusiltojen avaamista edes yöbussien ja taksien käyttöön yöaikana silloin kun Helsingin raitiovaunuliikenne on tauolla. Tämäkin aloite tyrmätään.
Kaupunkisuunnittelijoiden mukaan Kruunusiltoja tarvitaan, jotta joukkoliikennematkat Laajasalosta ja Kruunuvuorenrannasta keskustaan nopeutuvat. Nyt kun siltoja vaaditaan bussiliikenteen käyttöön, ei matka-aikasäästö olekaan niin merkittävä, että yöbussit tulisi sallia Kruunusilloilla.
-Aamuyöllä (yöbussit) Laajasalon ja Kruunuvuorenrannan joukkoliikenne on tarkoitus hoitaa Herttoniemen kautta kulkevin bussilinjoin. Ajoreitti Laajasaloon Herttoniemen kautta on yöaikaan ruuhkaton ja sujuva. Aikasäästö siltayhteyden kautta liikennöitäessä ei siten ole niin merkittävä kuin päiväaikaan liikenteen ollessa vilkkaampaa, kerrotaan kaupunkiympäristön toimialan vastauksessa valtuustoaloitteeseen.
-Aamuyön bussi- ja taksiliikenteen salliminen Kruunusillat-yhteyden raitiotietä ja siltoja pitkin nopeuttaisi matkoja lähinnä Kruunuvuorenrannan alueelle, mutta mualla Laajasalossa vaikutus olisi vähäinen. Nopeutuvien matkojen määrä ei perustele raitiotien muuttamista bussi- ja taksiliikenteelle sopivaksi kaduksi.
Valtuustoaloitteen Kruunusiltojen avaamisesta yöaikaan takseille ja sähköbusseille älypuomeilla on tehnyt Piraattipuolueen valtuutettu Petrus Pennanen. Aloitteen on allekirjoittanut 15 muuta, pääasiassa kokoomuslaista valtuutettua.
Kaupunkiympäristölautakunta oli kuitenkin vähällä hyväksyä ehdotuksen, että kaupunki vielä selvittäisi, olisiko sähköbussien ja taksien mahdollista ajaa Kruunusiltojen kautta. Asiasta äänestettiin lautakunnan kokouksessa 4. joulukuuta. Äänin 7-6 jäi voimaan kaupungin virkamiesten kielteinen esitys. Aloite etenee seuraavaksi Helsingin kaupunginhallitukseen, joka voi vielä muuttaa kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen.