Kello on 8.45. arkiaamuna ja autoliikenne matelee Helsingin vilkkaalla sisääntuloväylällä.
Autot pyrkivät Lahdenväylän moottoritieltä Kustaa Vaasan tielle, jossa ensimmäiset liikennevalot Valtimontien kohdalla pysäyttävät autoletkat.
Yksi ajokaista Lahdenväylällä on suljettuna ja nopeusrajoituskin on normaalia alempi. Osa autoilijoista pujahtaa Lahdenväylältä tullessaan Kustaa Vaasan tien bussikaistalle, koska he eivät jaksa jumittaa ruuhkassa.
Tavallista pahemmat autoruuhkat johtuvat Koskelantien sillan peruskorjauksesta, joka alkoi viime keväänä ja työmaataulun mukaan valmistuu ensi joulukuussa.
Projektipäällikkö Samuli Sadeharju Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta arvioi, että Koskelantien sillan peruskorjaus valmistuu urakkasopimuksen mukaiseen valmistumiseen nähden hieman etuajassa marraskuu-joulukuun vaihteessa.
Lahdenväylän suljettuna olevat ajokaistat pyritään kuitenkin avaamaan aiemmin, lokakuun loppuun mennessä.
-Tämän jälkeen voi olla satunnaisia 1-2 päivän liikennejärjestelyjä viimeistelytöiden tekemiseksi, ja viimeistelytyöt vaikuttavat liikenteen sujuvuuteen Lahdenväylällä, Samuli Sadeharju kertoo.
-Ajokaistat pyritään avaamaan mahdollisimman pian. Ei ole tarkoitus yhtään ylimääräistä aikaa pitää niitä suljettuna. Ne työt, jotka tarvitsee tehdä, tehdään ja niin pitkään kaistat ovat suljettuna, Sadeharju jatkaa.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ei ole tietoinen siltaremontin aiheuttamista Lahdenväylän ruuhkista, mutta yleisellä tasolla hän sanoo ymmärtävänsä, että ruuhkat voivat harmittaa autoilijoita.
-Autoilijoiden kannattaa tiedostaa, että tämä siltakorjaus kuten aina muutkin katutyöt, voivat tuoda viiveen matkantekoon. Siksi kannattaa lähteä matkaan aikaisemmin. Lisäksi voi miettiä, onko olemassa vaihtoehtoisia reittejä. Jos sellainen löytyy, kannattaa kokeilla, olisiko se nopeampi ja järkevämpi ajoreitti, Teppo Vesalainen kertoo.
-Jos meinaa oma pinna palaa siellä autojonossa, on syytä pitää mielessä, että tällaisia korjauksia tarvitaan koska ne parantavat tiestön kuntoa ja liikenneturvallisuutta. Uskon, että tämä ajatus antaa uutta voimaa ja auttaa jaksamaan eteenpäin ruuhkassa, Teppo Vesalainen jatkaa.
Vesalainen myös huomauttaa, että Lahdenväylän Helsingin pään ruuhkia ei välttämättä voi laittaa pelkästään siltatyön piikkiin.
-Todennäköisesti Lahdenväylällä on ajoittain ruuhkia muulloinkin.
Lisäksi ruuhkat saattavat korostua nyt, kun kesälomat ovat loppuneet ja ihmiset ovat palanneet töihin.
-Moni Lahdenväylää ajava on saattanut kesän aikana unohtaa, että millaisia ruuhkia siellä voi olla.
Lahdenväylällä on tehty myös Maaherrantien siltakorjausta, joka on kaventanut ajokaistoja.
Jani Jakonen