Helsingin keskustaan ryhdytään tammikuussa 2021 rakentamaan 220 metriä pitkää kävely- ja pyöräilytunnelia.
Tämä Kaisantunneliksi ristitty väylä alittaa Helsingin päärautatieaseman ratapihan. Tunnelin päät tulevat olemaan Töölönlahdenkadulla ja Kaisaniemenpuiston lounaiskulmassa. Tunneli rakennetaan nykyisen jalankulkutunnelin pohjoispuolelle. Tunneleille rakennetaan yhteinen sisäänkäynti itäpäässä.
Rakennustyömaa vaikuttaa rautatieaseman laiturialueella liikkumiseen.
Kaisantunnelin arvioidaan valmistuvan kävelijöiden ja pyöräilijöiden käyttöön maaliskuussa 2023.
– Kaisantunneli tuo pyöräilijöille nopean yhteyden aseman ali. Se helpottaa itä-länsisuuntaista pyöräliikennettä huomattavasti,sillä baanalta on suora yhteys tunneliin ja Kaisaniemenpustoon, Helsingin kaupunki tiedotti Kaisantunnelin rakennustöiden alkaessa.
– Myös jalankulkuyhteydet paranevat ja Kaivokadulla jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrä vähenee.
Kaisantunnelista tulee noin kahdeksan metriä leveä ja kolme metriä korkea. Pyöräkaista on neljä metriä leveä ja jalankulkukaista 3,5 metriä leveä. Kaistat erotetaan toisistaan reunakivillä.
Tunnelin yhteyteen tulee HKL:n omistama pyöräkeskus ja pyöräpysäköinti noin 1500 polkupyöräilijälle.