Veneen talviteloille laitossa sattuu syksyllä vahinkoja

    – näillä keinoin vähennät riskejä nostossa ja kuljetuksessa
    Veneen talviteloille laitossa sattuu syksyllä vahinkoja

    Veneilykauden päätös on tuonut trailerit, nosturit ja veneiden huoltajat satamiin ja rannoille. Vakuutusyhtiöiden tietoon tulee joka syksy veneiden nostossa ja kuljetuksessa sattuneita vahinkoja. Listasimme kymmenen asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun valmistelee venettä talvisäilöön.

    Koronaepidemian poikkeusolot saivat suomalaiset viettämään tänä kesänä tavallista enemmän aikaa kotimaassa. Tämä on näkynyt myös vesillä, sillä venekauppa kävi kesällä vilkkaana. Enemmistö uusista veneistä oli moottoriveneitä.

    – Moni on aloittanut tai palannut veneilyharrastuksen pariin, joten syyshuoltoon ja talvisäilytykseen liittyvät käytänteet eivät ole välttämättä tuoreena mielessä. Havaintojemme mukaan esimerkiksi isojen veneiden nostoissa ja pienempien trailerikuljetuksissa sattuu joka syksy vahinkoja. Huonolla tuurilla niiden hinta voi nousta tuhansiin euroihin, joten varovaisuus ja ennaltaehkäisy kannattaa, sanoo korvauspalveluiden asiantuntija Pia Nyström LähiTapiolasta.

    Listasimme kymmenen asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun valmistelee venettä talviteloille.

    1) Mitä voit tehdä jo vesillä?

    Ennen kuin vene nostetaan vedestä, on hyvä pohtia, mitkä syystoimista on helpompi tehdä veneen yhä ollessa vesillä kuin esimerkiksi nostettuna pukin päälle telakalla. Vie ylimääräiset tavarat pois veneestä ja kerää esimerkiksi patjat pesuun. Myös sisätilojen siivous voi olla helpompi tehdä laiturissa.

    2) Muista oma ja muiden turvallisuus

    Varaa veneen siirtoon riittävästi aikaa, jottei vahinkoja satu ainakaan kiireen takia. Veneen noston voi tilata ammattilaiselta ja myös trailerilla siirtoon kannattaa pyytää kaveri apuun. Vene saattaa kallistua noston yhteydessä tai esimerkiksi nostoliina tai vinssi pettää. Varo myös liukasta kantta ja laituria.

    3) Nosto nosturilla tai trailerilla

    Kookkaiden veneiden nostoissa käytetään yleensä nostureita, pienemmät moottoriveneet voi vetää vedestä trailerilla. Jos vene nostetaan nosturilla, varmista nostoliinoja varten oikeat nostokohdat veneen kyljestä. Oikeista kohdista nostettuna veneen paino jakautuu tasaisesti nostoliinojen päälle, eivätkä ne pääse rikkomaan veneen ulkoisia osia.

    Trailerille nostaessa tarkista, että vene on suorassa ja sen paino kohdistuu tasaisesti jokaiseen tuentapisteeseen. Veneen painavimpien kohtien alle voi laittaa lisätukea.

    4) Puhdista pohja kosteana

    Veneen pohja ja kyljet kannattaa pestä mahdollisimman pian noston jälkeen, sillä lika ja esimerkiksi merirokko irtoavat helpoiten kosteana. Pesussa voi käyttää apuna esimerkiksi harjaa ja painepesuria, mutta varo pesemästä pintaa liian kovalla paineella.

    5) Jättikö myrsky jo jälkiä?

    Tuulet ja jopa myrskyt voivat aiheuttaa vahinkoja venelaitureissa kesän ja syksyn aikana. Jos puhuri on käynyt viime aikoina, tarkista, että veneen kiinnitysköydet ovat kunnossa ja vaihda ne tarvittaessa tulevaa kautta varten. Katso myös, että kiinnikkeet laiturissa ovat ehjät. Tuuli on voinut lennättää puunlehtiä ja roskia veneeseen, joten poista ne ja katso, ettei veden tyhjennysaukko ole tukossa. Vedet kannattaa poistaa myös veneen pilssistä.

    6) Kuljetuksessa kiinnitykset kunnossa

    Jos veneen kuljettaa trailerilla, on syytä kiinnittää veneen asennon lisäksi huomiota myös kiinnityksiin. Jos vene on kuljetuksessa tuettu huonosti tai se pääsee liikkumaan ajon aikana, pohjaan saattaa tulla vaurioita. Kiinnitysten merkitys korostuu jarrutus- ja kiihdytystilanteissa.

    On myös hyvä katsoa ennalta, mitä veneen käyttöoppaassa on ohjeistettu veneen siirrosta ja kuljetusvälineistä.

    7) Suojaa pressulla – anna ilman kiertää

    Ulkosäilytyksessä vene on hyvä peittää pressulta tai muulla peitteellä, mutta huolehdi samalla, että ilmanvaihto on kunnossa. Näin kosteus ja home eivät pääse valloilleen veneessä talven aikana. Veneen sisätiloissa voi avata luukut tuuletuksen parantamiseksi. Myös kosteudelle ja homehtumiselle alttiit tavarat kannattaa viedä pois talveksi.

    8) Harja ylös, lumet alas

    Tyypillisiä talvivahinkoja veneille aiheuttavat niiden päälle sataneet vesi ja lumi, jotka pääsevät veneen sisään tai aiheuttavat tuhoa painollaan. Pressukatoksessa tai suojapeitteessä on tärkeää olla muodoltaan terävä harja, jotta lumi pääsee liukumaan alas sivuja pitkin. Tarvittaessa lunta voi käydä pudottamassa veneen päältä talvella. Raskas lumi voi myös rikkoa tukitelineitä.

    9) Suojaa vene varkailta

    Kalliit varusteet, kuten koneet ja elektroniikka, voivat houkutella varkaita, joten vene kannattaa tyhjentää arvokkaasta omaisuudesta ennen talvisäilytystä. Jos jätät veneeseen irrallisia laitteita, laita ne lukkojen taakse. Myös perämoottori kannattaa säilyttää lukitussa tilassa tai, jos se jätetään paikoilleen, lukita veneen peräpeiliin tai kiinnittää läpipulttaamalla. Jos venettä säilytetään trailerilla, tulee traileri lukita vetoaisan lukolla.

    10) Entä jos haluan pitää veneen vesillä?

    Leutojen talvien myötä veneilykautta voi hyvin jatkaa pidemmälle syksyyn. Silloin kannattaa kuitenkin varautua mahdollisiin syys- ja talvimyrskyihin sekä siihen, että jäät voivat tulla yllättäen. Useimmat huviveneet eivät kestä jäissä ajamista tai laiturissa jään puristusta. Veneilykauden jatkoa kannattaakin pohtia siltä kantilta, milloin saa vielä halutessaan nostettua veneen vesiltä – ettei pimeys, liukkaus tai kylmyys yllätä.

    Jos pitää venettä pitkälle syksyyn vesillä, on hyvä varmistaa, ettei moottorin jäähdytysjärjestelmä pääse jäätymään. Ja ottaa matkustajille pipot ja tumput mukaan!

    JÄTÄ VASTAUS

    Kirjoita kommenttisi!
    Kirjoita nimesi tähän

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.