Uuden repun ostaminen on edelleen tärkeä koulunaloitusriitti

Koulureppujen ja -tarvikkeiden kauppa käy nyt kuumimmillaan ja monissa perheissä uuden repun ostaminen on edelleen tärkeä koulunaloitusriitti.

– Uuden koulurepun tai -laukun ostaminen on tärkeä koulunaloitusriitti monen ikäiselle. Mitä pienempi lapsi on kyseessä, sitä aikaisemmin uusi reppu ostetaan. Pienille lapsille suunnatut reput myyvät hyvin jo melko aikaisin heinäkuussa, kun taas suurten urheilubrändien reppuja ostetaan vasta lähempänä koulun alkua, valikoimapäällikkö Tuula Greus kertoo.

Kouluun kannettavien kirjojen määrän vähentyminen on monipuolistanut suosituimpien reppu- ja laukkumallien listaa.

– Koulunkäynnin digitalisoituminen näkyy suosituimmissa tuotteissa. Erityisesti laukut ja reput, joissa on tilaa kannettavalle tietokoneelle, ovat kasvattaneet suosiotaan viimeisen parin vuoden aikana. Läppäri mahtuu myös moneen olkalaukkuun, ja suosittu vaihtoehto repulle onkin tällä hetkellä tilava shopper-mallinen kassi, Greus sanoo.

Yhä pienemmät lapset kantavat mukanaan kouluun joko kannettavaa tietokonetta tai tablettia. Läppäri- tai tablettitaskuilla varustettuja reppuja onkin tarjolla kaikenikäisille: erillislokeroita on jopa aivan pienimpien repuissa.

Jos kannettavaa ei ole kovin paljon, suosii moni kuitenkin myös rentoa laukkua, eikä niinkään mieti, missä esimerkiksi kannettavaa olisi ihanteellista kantaa. Lapset ja nuoret suosivat edellisvuoden tapaan myös keveitä jumppapusseja.

– Reppujen ohella alkusyksystä myydään paljon myös treeni- ja urheilukasseja. Vapaa-ajalla monet heittävät olalleen pienen olkalaukun tai vyölaukun. jotka ovat kasvattaneet suosiotaan. Kuumimman sesongin aikana valikoimassamme on noin 75-90 erilaista reppua ja laukkua, joten hyviä vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin löytyy takuulla, Greus kertoo.

Pienten koululaisten suosikkeja ovat erilaiset kuvalliset reput. Isommat valitsevat mielellään koululaukukseen sporttibrändin tuotteen.– Pienemmät lapset haluavat reppuunsa suosikkihahmon kuvan. Isommille koululaisille ostetaan tunnetumpien merkkien ja erityisesti urheilubrändien tuotteita”, Greus sanoo.

JAA