”Tervetuloa vaikuttamaan lähikatujen suunnitteluun”. ”Osallistu suunnittelijan vetämälle kävelylle”.
Näin kannustettiin töölöläisiä tiedotteessa, jonka Helsingin kaupunki kiinnitti Topeliuksenkadun taloyhtiöiden ulko-oviin syyskuussa.
Raitiotien suunnittelu vaikuttaakin laajasti myös alueen muihin liikennejärjestelyihin. Esimerkiksi autojen parkkipaikkoja aiotaan vähentää, pyöräkaistoja rakentaa ja läpiajokieltoja asettaa.
Helsingin kaupungin alustavan suunnitelman mukaan Töölössä ja Kampissa uusia raitioteitä rakennettaisiin Fredrikinkadulle, Topeliuksenkadulle ja Nordenskiöldinkadulle. Uusien rataosuuksien tarkoituksena on mahdollistaa kantakaupungin raitiolinjoille uusia reittejä, jotka täydentävät Mannerheimintielle suunnitellun pikaratikan palvelua.
Fredrikinkadulle Kamppiin raitiotietä rakennettaisiin Bulevardin ja Urho Kekkosen kadun välille. Töölön Topeliuksenkadulle rataa tehtäisiin lähes koko kadun pituudelle Töölöntorilta Tukholmankadulle. Nordenskiöldinkadulla raitiotiekiskot tulisivat Topeliuksenkadun ja Mannerheimintien välille.
Topeliuksenkadulla raitiotie sijoittuisi pääosin omille kaistoilleen kadun keskelle ja ajoratojen reunoille rakennettaisiin pyöräkaistat. Läpiajo Humalistonkadulta Topeliuksenkadulle ehdotetaan suljettavaksi, jolloin risteykseen muodostuisi katuaukio.
Lisäksi Runeberginkadun osuutta Arkadiankadulta Töölöntorille parannettaisiin. Bussikaistoista voitaisiin luopua ja niiltä vapautuva tila käytettäisiin pyöräteihin ja leveämpiin jalkakäytäviin.
Runeberginkadulta, Topeliuksenkadulta ja Nordenskiöldinkadulta poistuisi järjestelyiden myötä ympärivuorokautisia pysäköintipaikkoja. Kaupungin mukaan korvaavia paikkoja järjestettäisiin lisäämällä vinopysäköintiä alueen asuntokaduilla. Lisäksi Töölönkadulle on valmistunut uusi pysäköintilaitos, joka on lisännyt pysäköintipaikkoja alueella.
Kaupunki viimeistelee liikennesuunnitelmat loppusyksyn aikana. Liikennesuunnitelmat ovat osa Länsi-Helsingin raitiotien yleissuunnitelmaa, joka etenee päätöksentekoon kaupunkiympäristölautakuntaan keväällä 2020. Raitioteiden toteutus alkaisi arviolta 2020-luvun puolivälissä.