”Tervetuloa ympäristöä säästävän lihan maahan”

Maataloustuottajat lisäävät vettä myllyyn julkiseen debattiin lihantuotannosta ja lihansyönnistä.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on aloittanut naudanlihan tuotantoon liittyvän mainoskampanjan erikoisessa paikassa: Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Terminaali 2:ssa näkyy isoja mainoksia, joissa lukee mm. ”Where´s the beef?”, ”Welcome to a land of sustainable steak” ja ”Less water stress”. Iskulauseiden taustalla näkyy suomalaisia järvimaisemia.

MTK:n mukaan englanninkielinen kampanja tuo esille vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta.

Keskustelu lihantuotannosta Suomessa on ollut yksipuolista ja syyllistävää. Maailmalla lihan kulutus on kuitenkin kasvussa. Liha on maukas, tärkeä ja monipuolinen ravitsemuksen lähde. Kampanjamme tavoitteena on kertoa matkailijoille, että Suomessa tuotettu pihvi on vastuullinen valinta niille, jotka lihaa nauttivat, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Naudanlihantuotanto vaatii paljon vettä, jota Suomessa on runsaasti. Monissa muissa naudanlihan tuottajamaissa kärsitään makean, juomakelpoisen veden puutteesta.

Vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon kampanja alkoi Helsinki-Vantaan lentokentän terminaali 2:n Meeting Pointissa 9. tammikuuta. Kampanja jatkuu puoli vuotta.

JAA