Toteutuessaan Helsingin uudet raitiotiehankkeet voivat johtaa bussiyhteyksien lakkauttamiseen Konalasta, Honkasuolta, Malminkartanosta, Talinrannasta ja Munkkivuoresta Helsingin keskustaan. Matkat muuttuisivat vaihdollisiksi.
Mikäli Vihdintien pikaraitiotie ja läntisen kantakaupungin raitiotie päätetään molemmat rakentaa 2020-luvun loppupuolella, mullistavat ne merkittävästi myös Länsi-Helsingin bussiliikennettä.
Yhtenä vaihtoehtona on, että bussilinjat 18, 37 ja 39 muuttuisivat liityntälinjoiksi, eikä niillä siis enää pääsisi Helsingin keskustaan.
Vaihtoehdon mukaan linja 18 toimisi liityntälinjana Munkkivuoren ja Munkkiniemen välillä, eikä se enää liikennöisi keskustaan. Talinrannasta ja Munkkivuoren länsiosasta matkustavien pitäisi vaihtaa Huopalahdentiellä bussista tavalliseen nelosen ratikkaan tai uuteen pikaratikkaan.
Tässä samassa vaihtoehdossa erityisesti Konalassa ja Reimarlassa suosittu linja 39 päättyisi keskustan sijaan Meilahteen. Tällöin keskustaan matkustavien pitäisi vaihtaa junaan Pitäjänmäen asemalla tai pikaratikkaan Huopalahdentiellä.
Bussilinjan 37 päätepysäkki Valimoon?
Parissa eri vaihtoehdossa Malminkartanon ja Honkasuon bussilinja 37 päättyisi Valimoon, jossa keskustaan matkaavien pitäisi vaihtaa junaan tai pikaratikkaan.
Mikäli Helsinki päätyisi toteuttamaan ainoastaan Vihdintien pikaraitiotien ilman läntisen kantakaupungin raitiotietä, vaikutukset bussilinjastoon olisivat vähäisemmät. Tällöin Konala, Talinranta ja Munkkivuori saisivat pitää bussilinjansa keskustaan. Tässäkään vaihtoehdossa linja 37 ei kuitenkaan enää ajaisi keskustaan.
Helsingin kaupunkisuunnittelutoimi tähdentää, että nyt esillä olevat linjastoluonnokset on laadittu Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman liikenteellisten periaatteiden vaikutusten arviointia varten.
– Lopullinen joukkoliikennelinjasto suunnitellaan toteutusvaiheessa.
Todennäköistä kuitenkin on, että läntisen kantakaupungin raitiotien ja Vihdintien pikaratikan toteuttaminen tulee vaikuttamaan jollakin tavalla myös nykyiseen bussilinjastoon.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta käsitteli esitystä Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman liikenteellisistä periaatteista kokouksessaan 14. tammikuuta 2020. Lautakunta jätti asian pöydälle seuraavaan kokoukseen, joka on 21. tammikuuta.