Raide-Jokerin työmaa etenee Suomen suurimpaan liikenneympyrään

Keltaisiin työasuihin pukeutuneet miehet asettelivat tilapäisiä liikennemerkkejä lumihangessa Haagan liikenneympyrän eteläkaarteessa 15. tammikuuta.

Ensimmäisten kallion räjäytystöiden oli määrä alkaa maanantaina 18. tammikuuta.

Raide-Jokerin rakentaminen etenee mielenkiintoiseen ja merkittävään kohteeseen, nimittäin Suomen suurimpaan liikenneympyrään Etelä-Haagassa.

Pikaraitiotien linjaus kulkee Eliel Saarisen tieltä Haagan liikenneympyrän keskiosan kautta Pitäjänmäentielle. Liikenneympyrän keskellä on metsää, pusikkoja ja kalliota.

Kiertoliittymän liikenne pysäytetään louhintoihin liittyvien räjäytysten aikana, tiedotti Raide-Jokerin projektitoimisto.

Raide-Jokerin rakennustöiden ensivaiheessa tehdään muun muassa liikenneympyrän pintamaiden poistoa ja kallion louhintaa. Eliel Saarisen tien puolella aloitetaan massanvaihtotyöt.

Rakennustyöt aiheuttavat muutoksia alueen liikennejärjestelyihin jalankulkijoille, pyöräilijöille ja autoliikenteelle.

Kokonaisuudessaan työt kiertoliittymän tuntumassa jatkuvat vuodenvaihteeseen 2022-2023 asti.

Tulevaisuudessa Haagan liikenneympyrä saattaa kokea vielä raitotietä suuremman mullistuksen. Kaupunki kaavailee liikenneympyrän keskelle ja reunoille Vihdintien bulevardikaupunkia. Raide-Jokerin lisäksi Vihdintien liikenneympyrän läpi saattaa tulevaisuudessa kulkea myös Vihdintien pikaraitiotie.

Haagan liikenneympyrä on melko vanha. Helsingin kaupunginmuseon historialliset valokuvat paljastavat, että liikenneympyrä on ollut olemassa ainakin viimeiset 50 vuotta.

Jani Jakonen

Historiallinen kuva. Haagan liikenneympyrä vuonna 1970. Kuva: Simo Rista / Helsingin kaupunginmuseo