Pasilassa on monet avajaiset ensi lokakuussa

Kauppakeskus Triplan ja uuden rautatieaseman lisäksi Pasilassa avataan ensi lokakuussa paljon muitakin pitkään rakenteilla olleita kohteita.

Pasilassa otetaan käyttöön Firdonkatu, Teollisuuskadun autotunneli, uusi Veturitie, Pasilan asema-aukio, Fredikanterassi, uusi joukkoliikenneterminaali sekä Pasilan läntinen lisäraide. Lisäksi rakennusnostureiden valtaamana ollut Ratapihantie palautuu normaaliin käyttöön.

Pasilansillalle uuden rautatieaseman pääsisäänkäynnin edustalle tehtävän joukkoliikenneterminaalin rakennustyöt kiihtyvät kesän aikana.

– Katutyöt alkavat Pasilansillan itäpäässä kesän alussa. Koko raitiovaunuliikenne katkaistaan Pasilansillalla 3.6. – 11.8. väliseksi ajaksi. Tällöin koko Länsi-Pasila on ilman raitioliikennettä, kertoo projektinjohtaja Harri Verkamo Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta.

Autoliikennettä ei kielletä Pasilansillalla joukkoterminaalin rakennustyömaan vuoksi, mutta autoliikenne ohjataan Pasilansillan uudelle levennykselle.

Raitiovaunukatkon aikana Pasilan joukkoliikenneterminaalin kohdalta vanhat kiskot puretaan, vanha siltakansi korjataan ja uudet kiskot asennetaan.

– Pasilan aseman edustan uudet raitiovaunu- ja bussipysäkit eivät tule käyttöön 12. elokuuta, vaan kauppakeskus Triplan valmistuttua, Harri Verkamo sanoo.

Pasilan aluerakentamisprojektin johtajan Päivi Ahlroosin mukaan Pasilasta muodostuu valtava joukkoliikenteen solmukohta. Pasilan aseman ja joukkoliikenneterminaalin kautta ennustetaan vuonna 2025 liikkuvan yhteensä 130 000 matkustajaa päivässä. Silloin Pasilassa liikkuu 850 bussivuoroa, 400 raitiovaunua ja 900 junaa päivässä. Päivi Ahlroos painottaa, että Pasilasta tulee Helsingin toinen keskusta.

– Pasilasta ei tule kilpaileva keskusta Helsingin perinteiselle keskustalle, vaan Pasila on erilainen keskusta ja se täydentää Helsingin perinteistä keskustaa.

Jani Jakonen