Koskelantielle heti Mäkelänkadun risteyksen jälkeen on pystytetty niin isot ja kirkkaat 40 kilometrin nopeusrajoituskyltit, että ne eivät pitäisi jäädä keneltäkään huomaamatta.
Tässä samassa risteyksessä Mäkelänkadun varteen ei vastaavia liikennemerkkejä ole asetettu eikä niitä ole sinne toistaiseksi tulossa.
Kaupunki kiristää sisääntuloväylien ja pääkatujen nopeusrajoituksia. Mäkelänkadullakin nopeusrajoitus muuttuu 50 kilometristä 40 kilometriin tunnissa, mutta vasta Kumpulantien risteyksen kohdalla Vallilassa.
Käpylässä on pitkään toivottu Koskelantien lisäksi myös Mäkelänkadun liikenneturvallisuuden parantamista ja liikennehaittojen vähentämistä.
Käpylä-seura on esittänyt kaupungille, että 40 kilometrin nopeusrajoitus astuisi voimaan Mäkelänkadun, Vaakalinnuntien ja Pohjolankadun liittymässä, eli paikassa, johon Tuusulan moottoritie päättyy. Tällöin käytännössä koko Mäkelänkatu saataisiin 40 kilometrin rajoituksen piiriin.
Kaupunki ei ole taipunut asukkaiden toivomuksiin. Uusi 40 kilometrin nopeusrajoitus ei toistaiseksi astu voimaan edes Koskelantien liittymän kohdalla, vaan vasta Kumpulantien risteyksessä. Koko muu osuus Tuusulanväylältä Käpylän läpi Vallilaan asti säilyy 50 kilometrin nopeusrajoituksella.
Kaupunki on linjannut, että kantakaupungin pääkatujen periaatteen mukaan nopeusrajoitus on 40 kilometriä Hakamäentien risteyksestä etelään ja 50 kilometriä Hakamäentiestä pohjoiseen.
– Heti muutettavaksi esitetään Hämeentien ja Kumpulantien välistä osuutta, jossa rajoitus laskee 50 kilometristä tunnissa 40 kilometriin tunnissa. Katuympäristö ei tue täysin rajoituksen laskemista vielä tässä vaiheessa loppuosassa Mäkelänkatua, kaupunki vastasi Käpylä-seuralle.
– Hakamäentien on valittu rajakohdaksi periaatteelle, jotta se olisi johdonmukainen kadunkäyttäjien näkökulmasta. Tällöin alempi nopeusrajoitus astuu voimaan tulevaisuudessa voimaan loogisesti saman tien risteämisen jälkeen.
Kaupunki on kuitenkin linjannut, että myöhemmin tulevaisuudessa 40 kilometrin nopeusrajoitus voi alkaa Koskelantien risteyksestä. Tämä voi tapahtua katuympäristön ja kadun varren maankäytön muuttuessa.
Jani Jakonen