Vanhan rautatiesillan purku alkoi heti

Maaherrantien ison teräsristikkosillan purkutyöt alkoivat Veräjämäessä välittömästi bussiliikenteen siirryttyä pois Maaherrantieltä.

Runkolinja 550 liikennöi Maaherrantiellä viimeisen kerran sunnuntaina 28. helmikuuta ja heti seuraavana päivänä alkoivat siltapenkereiden purkutyöt. Muutamassa päivässä purkutyömaalta kuljetettiin pois jo ensimmäisiä sillan osia.

Viime vuodet bussiliikenteen käytössä ollut, Vantaanjoen ylittävä silta on alun perin rakennettu Herttoniemen satamaradan käyttöön. Tavarajunaliikenteelle tarkoitettu satamarata erkani pääradasta Oulunkylän kohdalla ja kulki Maaherrantien sillan kautta Viikkiin ja sieltä Herttoniemen teollisuusalueelle ja Herttoniemen satamaan.

Satamaradan junaliikenne lakkautettiin 1990-luvun alkupuolella, mutta sen jälkeen rautatietä käytettiin metroliikenteen yhdys- ja huoltoraiteena Roihupellon metrovarikolle. Rautatiellä nähtiin joskus myös museoliikennettä, esimerkiksi vuosina 2003 ja 2012 vanha lättähattu liikennöi Veräjämäessä, Maaherrantien sillalla ja Viikissä.

Historiaan nyt jäävä vanha rautatiesilta on ollut monille paikallisille asukkaille tärkeä alueellinen maamerkki.

Jani Jakonen

Sillan osia odotti pois kuljetusta Maaherrantiellä Viikinmäen kohdalla.