Pasilan läntinen lisäraide ja uusi asemalaituri numero 11 otetaan käyttöön pari päivää Pasilan uuden aseman avajaisten jälkeen ensi lokakuussa. Läntisen lisäraiteen rakennustyöt ovat edenneet aikataulussa ja liikenne lisäraiteella käynnistyy 21. lokakuuta.
‒ Uuden lisäraiteen laituri alkaa olla valmis. Parhaillaan tehdään viimeistelytöitä kuten esimerkiksi sähkötöitä ja opasteita. Laiturin eteläpää näyttää vielä enempi työmaalta, kertoo Pasilan lisäraide -hankkeen projektipäällikkö Jarmo Nirhamo.
Läntinen lisäraide lisää Pasila-Riihimäen suunnan laituriraidemäärää Pasilassa, jolloin aseman kohdalla voidaan kulkea kahta kaukoliikenneraidetta pitkin molempiin suuntiin.
‒ Suurin laituritarve junille on pääradan puolella. Nykyisin Pasilan asemalla on vain kolme laituriraidetta kaukojunille. Kiireisimpinä aikoina pääradan linjaraiteilla seisoo kaukojunia odottamassa, että ne pääsevät laiturille purkamaan matkustajat, Jarmo Nirhamo kertoo.
Puolitoista kilometriä pitkän läntisen lisäraiteen rakentaminen maksaa lähes 50 miljoonaa euroa. Hanke on kallis, koska kaikki silta- ja tukimuurit on rakennettu uusiksi. Pasilansiltaa ja asemarakennusta kannattelevia vanhoja, junamatkustajille tuttuja betonisia tukipilareita on jouduttu purkamaan ja korvaamaan uusilla pilareilla.
Laitureiden numerointi Pasilassa muuttuu jo ennen kuin lisäraide otetaan käyttöön. Laiturimuutokset astuvat voimaan 12. elokuuta. Tällöin nykyinen laituri 5b muuttuu laituriksi numero 6, kuutoslaiturista tulee laituri numero 7 ja niin edelleen. Elokuisen muutoksen jälkeen laitureilla on juokseva numerointi 1-10.
Jani Jakonen