Itäkeskukseen suunniteltu eritasoliittymä on noussut paikallisia asukkaita ja tienkäyttäjiä koskettavaksi kuumaksi puheenaiheeksi. Itäkeskuksen eritasoliittymä herättää mielipiteitä puolesta ja vastaan myös alueen ulkopuolella muualla Helsingissä.
Lisää kaupunkia Helsinkiin -facebookryhmässä aihe on poikinut kymmeniä kommentteja. Itäkeskuksen eritasoliittymä on ajankohtainen asia siksi, että Helsingin kaupunki on julistanut kansainvälisen ideakilpailun Itäkeskuksen keskeisten alueiden ja Puotilan metroaseman seudun suunnittelusta.
Osa facebookryhmän kommentoijista vastustaa eritasoliittymän suunnittelua voimakkaasti. Osa puolestaan kannattaa sitä järkevänä ratkaisuna helpottaa Itäväylän, Kehä I:n ja Meripellontien risteyksen liikennesumppua.
– Hyvä, että Itäkeskuksen eritasoliittymää on vihdoin lähdetty edistämään. Autoilun vastustaminen ja haittaaminen on vähän pöhkö keino edistää liikenteen kokonaisuutta. Kaikkea tarvitaan ja kaikelle on sijansa, kirjoittaa yksi nettikeskustelija.
Toinen kommentoija kertoo, että iltapäivisin autojonot alkavat Roihuvuoren kohdilta ja jatkuvat yhtenäisinä Myllypuron paikkeille ja Sipoon suuntaan Kehä III:n liittymään saakka.
– Voi huomata, että liittymä ei ole toimiva.
Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmäläisissä eritasoliittymää vastustetaan muun muassa siksi, että se loisi epäviihtyisää yksityisautoiluun painottuvaa kaupunkiympäristöä.
– Eritasoliittymä on kallis, se vie paljon tilaa ja se luo ankeaa kaupunkiympäristöä, eikä sitä siksi pidä rakentaa.
Itäkeskuksessa useamman kerran viikossa julkisilla ja jalan liikkuva nainen kertoo odottavansa pelonsekaisin tuntein, mitä tuleman pitää.
– Tuo risteys on jo nyt ankea, mutta mitä se tulisi olemaan jos siitä tulisi eritasoliittymä? Hakamäentien nykyinen eritasoliittymä on ihan kauhuesimerkki.
Yksi lukuisista kommentoijista ehdottaa, että eritasoliittymän sijaan Itäkeskuksessa voisi bulevardisoida sekä Kehä I:n että Itäväylän.
Jani Jakonen